SP voor behoud Spoorkolonie

25 februari 2010

SP voor behoud Spoorkolonie

Twee dagen geleden was de SP op bezoek in de Spoorkolonie in Sittard, om huis-aan-huis met alle bewoners van de 56 huizen, die hier gesloopt dreigen te worden, in gesprek te gaan over deze plannen. Een grote meerderheid van de huurders geeft aan tegen de sloopplannen te zijn. Woningbouwcorporatie ZO Wonen is echter van mening dat 'sloop de beste optie is voor dit woonproduct'.

"Het is iedere keer hetzelfde liedje", aldus SP raadskandidaat Mark Hayen. "Telkens als we gaan praten met bewoners van huizen die op de nominatie staan om gesloopt te gaan worden, horen we hetzelfde verhaal. De woningbouwcorporatie geeft aan dat renovatie niet rendabel is vanwege de slechte staat van de huizen. Bewoners geven aan dat er jarenlang geen onderhoud meer is gepleegd aan hun woning. Wanneer woningen slecht onderhouden worden, is het logisch dat de kwaliteit ervan achteruit holt".

De Spoorkolonie werd begin jaren '20 gebouwd naar ontwerp van architect N.J. van Tiene en is een karakteristiek stukje Sittard. Een groot deel van de oorspronkelijke kolonie is inmiddels gesloopt. Het is van groot belang dat de resterende 56 woningen worden gered van de sloopkogel en zo snel mogelijk gerenoveerd gaan worden! De SP schaart zich hiermee pal achter het standpunt van de bewonerscommissie, aan wie we zo snel mogelijk een schriftelijke verklaring zullen sturen.