Buurten in de Buurt: Stadbroek

1 maart 2010

Buurten in de Buurt: Stadbroek

Op maandag 1 maart was de SP Sittard-Geleen op bezoek in de Sittardse wijk Stadbroek. Het was niet ons eerste bezoek aan deze wijk: in 2008 & 2009 zijn we hier regelmatig de buurt ingetrokken om samen met de bewoners actie te voeren tegen de verloedering van de buurt. Met succes, zo bleek vanavond! "Eindelijk een partij die heeft geluisterd!", aldus een van de bewoners.

De buurt ziet er een stuk beter uit dan een jaar geleden: er is minder zwerfafval, de buurt is opgeknapt en de bewoners hebben meer contact met elkaar. "Sinds onze actie is er wat gebeurd in de buurt. De buurt wordt opgeknapt, we kunnen weer trots zijn op onze buurt. Als dingen niet goed gaan spreken we elkaar daar op aan", geeft een van de bewoners aan. Toch zijn er nog een aantal problemen. De rotzooi is nog niet op alle plaatsen verdwenen, er is overlast van junks in leegstaande garageboxen, de braakliggende terreinen zijn nog steeds niet vlak en ingezaaid en het winkelcentrum op de hoek Hemelsley-Tuddernderweg is er nog steeds niet. De SP zal samen met de bewoners blijven strijden voor een goede oplossing voor deze zaken!

Ook nieuwe bewoners zijn te spreken over hun buurt: "Ik kwam hier wonen toen hier de posters ('Tot hier en niet verder: Schoon, Heel en Veilig!' - red) voor de ramen hingen. Ik dacht even: waar kom ik nou terecht? Maar ik heb het nu prima naar mijn zin in deze buurt. Ik kon ook een huis krijgen in een andere buurt, maar ik woon veel liever hier. Hier kennen mensen elkaar".

Vrijwel alle bewoners zijn erg te spreken over de inzet van de SP voor hun buurt. "Voor het eerst sinds jaren ga ik weer stemmen. Op de SP natuurlijk: jullie zijn een partij die niet alleen iets belooft, maar het ook doet!", aldus een van de bewoners. Als SP zijn we niet alleen blij met de waardering van de bewoners die woensdag op ons gaan stemmen, maar vooral ook op het levende bewijs dat de veelbesproken kloof tussen burgers en politiek kan worden overbrugd door simpelweg naar mensen te luisteren, ze serieus te nemen en vervolgens iets met hun verhaal te doen!

Dossier 'Groeten uit Molenbeek'