"Betrokkenheid is niet ouderwets!"

23 oktober 2010

"Betrokkenheid is niet ouderwets!"

Buurten in de buurt
De SP afdeling Sittard-Geleen was vandaag in de omgeving van de Rembrandtlaan (Geleen) te vinden, om hier huis-aan-huis met de bewoners te praten over hun buurt. Veel bewoners wonen al lang in deze buurt, sommigen zelfs al meer dan 40 jaar. De buurt kent daarnaast ook nieuwkomers. Over één ding zijn zowel de oude als de nieuwere bewoners het eens: het is over het algemeen goed wonen in de omgeving van de Rembrandtlaan. Of, zoals een van de bewoners het verwoordde: "We letten hier op elkaar. Dat is geen sociale controle, maar betrokkenheid. Noem me maar ouderwets, maar ik vind het heel belangrijk dat je als buurtbewoners naar elkaar omkijkt". Overlast ervaren de bewoners met name van het verkeer: de maximum snelheid van 30 km/u wordt veelvuldig overschreden.

De gespreksonderwerpen bleven vandaag niet beperkt tot buurtzaken. Bij de meeste bewoners kwamen al snel de landelijke onderwerpen naar boven. Met name de bezuinigingen op de Sociale Werkplaatsen en de (thuis)zorg bleken veel bewoners grote zorgen te baren. Ook de inburgering van allochtonen in onze samenleving was vandaag onderwerp van gesprek. Een van de bewoners stelde vast dat wij hier als gemeenschap gefaald hebben: "Ze hebben vaak ook geen kansen gehad, nog niet eens om fatsoenlijk Nederlands te leren. Goede communicatie is alles. Het geeft ons de kans om elkaar beter te leren kennen en daardoor wederzijds respect en begrip voor elkaar te hebben".