Veilige Spoorwegovergang, in ieders belang!

17 april 2005

Veilige Spoorwegovergang, in ieders belang!

De ledenwerkgroep Stein-Beek, actieve leden van de afdeling, heeft onderzoek gedaan naar de signalen dat de spoorwegovergang te Catsop-Elsloo onveilig zou zijn.
SpoorwegOvergang Catsop - Elsloo

Met eigen ogen heeft een kerngroeplid van de ledenwerkgroep Stein-Beek gezien, dat een jongetje van 10 jaar bijna door de trein zou zijn geschept, daar er behoudens enkele afschermingen tussendoor kan worden gelopen, geen verdere veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht. Door vervolgens een buurtonderzoek te doen, en de omwonenden te vragen wat zij hiervan vinden, meer dan 100 handtekeningen opgehaald om deze bij Pro Rail aan te bieden, daar zij verantwoordelijk zijn voor het spoor.

In december vorig jaar had de ledenwerkgroep dit al min of meer aangekaart bij Pro Rail, maar kwam er van die kant geen enkele reactie meer terug.
Het bestuur heeft dan ook gemeend om de gemeente(raad) hierop ook aan te spreken, daar de bewuste spoorwegovergang op Steins grondgebied ligt.
De gemeenteraad heeft dan ook het college opdracht gegeven om een brief te schrijven naar Pro Rail toe, met het verzoek om aan de onveilige situatie die er is afdoende maatregelen te nemen. Als reactie op vragen die de voorzitter van de afdeling namens de ledengroep stelde, werd er door de woordvoerder van Pro Rail rayon Brabant/Limburg het volgende gezegd:
Mocht er iets aan aanpassingen moeten worden gedaan, het kostenplaatje wel eens erg hoog zou kunnen uitvallen, daar er dan op het hele (hoofd)traject, zulke aanpassingen moeten worden gedaan. Hierbij werd gedoeld op een ahob voorziening die dan zou moeten worden aangebracht. Ook werd verteld, dat uit onderzoek was gebleken dat het wel meeviel met het aantal ongelukken ter hoogte van de spoorwegovergang te Catsop Elsloo.
Is één mensenleven dan niet meer als genoeg?!

Een mensenleven meer of minder telt dan ook niet zo bij Pro Rail zou je kunnen concluderen.
Men is schijnbaar alleen maar bezig met cijfertjes en niet met de veiligheid die eigenlijk voorop zou moeten staan. Elke dag kan het gebeuren dat er een dodelijk ongeval zal plaats vinden, daar er veelal kinderen gebruik maken van deze onveilige spoorwegovergang. Eén enkele onachtzaamheid en wat dan? Gaat men dan weer over tot de orde van de dag?
We zullen dan ook de komende week het antwoordt van Pro Rail afwachten, en mocht het zo zijn dat zij niets aan de onveilige situatie zullen doen, we dan op de stoep van het hoofdkantoor zullen staan om alle handtekeningen die de ledenwerkgroep heeft verzameld aan te bieden. Een ludieke actie is dan ook zeker niet uitgesloten, gezien de traditie die we als SP hiermee hebben. De kinderen die dagelijks gebruik maken van deze spoorwegovergang, moeten dan ook met een veilig gevoel het spoor kunnen oversteken.
Daarbij zou dan ook een ahob installatie geen overbodige luxe zijn. De huidige versperringen bieden niet meer aan zekerheid als Pro Rail ons wil doen laten geloven.