Ledenwerkgroep SP Stein biedt handtekeningen aan

26 juli 2005

Ledenwerkgroep SP Stein biedt handtekeningen aan

Op vrijdag 15 juli om 9.30u morgens, heeft de ledenwerkgroep van Stein de 100 handtekeningen overhandigd aan wethouder Gommers van de gemeente Stein, voor het onder de aandacht brengen van de noodzaak tot een veilige spoorwegovergang ter hoogte van Catsop-Elsloo.

Alvorens de handtekeningen door Mevrouw Gommers, wethouder van de gemeente Stein in ontvangst werden genomen, gaf René Mevissen, woordvoerder namens de ledenwerkgroep, tekst en uitleg over het doel van de actie en waarom er een veilige spoorwegovergang zou moeten komen ter hoogte van Catsop-Elsloo. Ook het sluiten van de overweg, door wethouder Gommers geopperd in de dagbladen, werd ter sprake gebracht en was het merendeel van de aanwezigen hierop dan ook fel tegen. Een veilige spoorwegovergang is in ieders belang, maar vooral voor de kinderen die er dagelijks gebruik van maken. Ook zouden bij een eventuele sluiting de ouderen wel eens kilometers moeten omlopen om hun wandeling in Catsop te doen en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn werd wethouder Gommers meegegeven. Ook de minder valide medemens zou hiervan de dupe worden werd haar verteld..

Na het goede inhoudelijk praatje van René, om duidelijk te maken waarom een veilige (en open te houden) spoorwegovergang van belang is, nam de wethouder de handtekeningen in ontvangst.

Toch had zij haar bedenkingen erbij, maar zegde toe om het aan de gemeenteraad over te laten of en wie de kosten van het veiliger maken van de spoorwegovergang op zich zou moeten nemen. Wel zou zij een negatief advies aan de gemeenteraad laten weten, maar is het aan de gemeenteraad om uiteindelijk een besluit te nemen. Wel is het af te wachten of Pro Rail de kosten alleen op zich zal nemen als de gemeente hieraan niet wenst mee te betalen, maar daarover later meer ...

Het is nu aan de gemeenteraad van Stein om het belang van een veilige en open te houden overweg na te streven en daarbij niet alleen naar de kosten te kijken, maar ook eens te denken aan het gemeenschappelijk belang en die van de omwonenden. Het moet toch mogelijk zijn om een minimale beveiliging van lamp en signaal te verwezenlijken, of telt een mensenleven niet meer bij de bestuurders van Stein en Pro Rail?
Wordt in ieder geval vervolgd ...