SP toont solidariteit met werknemers Nedcar

3 april 2006

SP toont solidariteit met werknemers Nedcar

Zondagmiddag tussen 12.00u en 14.30u heeft een vertegenwoordiging van de SP, bestaande uit leden van provinciale staten, afdeling Heerlen en onze eigen afdeling haar solidariteit getoond met de aanwezige verontruste medewerkers, door een pamflet uit te delen waarin ook onze zorgen aan hen kenbaar werden gemaakt. De spontaan opgezette bijeenkomst was een initiatief van dhr Souren, medewerker van Nedcar. Vandaag zouden de werknemers van Nedcar te horen krijgen hoe de vlag er bij hangt en wat voor een gevolgen dit kan hebben op korte dan wel langere termijn. Nog steeds is onduidelijk wat er nu precies boven de hoofden van de 3000 werknemers hangt. Het is nog steeds gissen naar wat Mitsubishi voor een besluit neemt naar 2010 toe maar vooral ook daarna. De dinsdag van 11 april zal meer duidelijkheid (moeten) geven hierover, maar mocht dit dan nog niet bekend worden gemaakt, de vakbonden en OR zullen besluiten tot actie over te gaan om zo wel duidelijkheid te krijgen over wat de toekomst van Nedcar en de gevolgen voor de werknemers betreft.

De SP Westelijke Mijnstreek is solidair met de werknemers van Nedcar die hun baan driegen te verliezen, als volgende week dinsdag geen witte rook uit de schoorsteen komt of een reddingsboei die ervoor kan zorgen dat er na 2010 ook auto's gemaakt kunnen worden. Door het besluit van Daimler Chrysler om te stoppen met de productie van de Smart ForFour bij Nedcar, en het voornemen van Mitsubishi om er geen heil meer in te zien om verdere investeringen te willen doen voor een nieuw model Mitsubishi Colt, er een ernstige situatie ontstaat wat de werkgelegenheid betreft op zowel korte als langere termijn. En niet alleen voor het Nedcar personeel zelf, maar ook voor de toeleveringsbedrijven die onderdelen leveren voor de Smart ForFour en de Mitsubishi Colt.

Het huidige personeel van 3000 Nedcar werknemers zal naar 2010 toe waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar ander werk, in een regio waar de werkgelegenheid al niet zoveel beter is. Om maar niet te spreken van al die werknemers die bij de toeleveringsbedrijven werken die ook wel eens hun baan kunnen verliezen als er geen compensatie van wegvallende orders meer zijn. Een zorgelijke situatie dan ook, want mocht Nedcar ter ziele gaan, dit ongetwijfeld een negatief effect zal hebben op de uitstraling in de regio. Een van oorsprong in handen zijn bedrijf van de overheid, nu aan de markt is overgelaten om wel of niet te overleven.

De komende week zal er een van beslissende aard zijn, want dan wordt duidelijk welke toekomst Nedcar heeft tot aan 2010 en de jaren ernaar. Dat deze niet rooskleurig is op dit moment mag wel duidelijk zijn. Het enige wat wij als SP kunnen en ook moeten doen is, onze solidariteit tonen aan de medewerkers van Nedcar en samen met hun zij aan zij staan bij eventueel te houden acties of andere activiteiten. Een regio Westelijke Mijnstreek zonder Nedcar zou een verdere uitholling zijn van de werkgelegenheid in deze streek.

Wiel Souren organisator demo NedCar.bedrukte stemmingSP ondersteund aktie NedCar. sp altijd hierRiet de Wit en Jean Wouters OR NedCar.Riet de Wit deelt folders uitJan de Wit in gesprek met Jean Wouters OR NedCar. Jan de Wit in gesprek met werknemers.Ben Tarici en L1 Radio.