Verkiezingsdebat Graaf Huyn college Geleen

2 november 2006

Verkiezingsdebat Graaf Huyn college Geleen

Leerlingen van 5-vwo organiseerden op woensdagavond 1 november een debat naar aanleiding van de Tweede Kamerverkiezingen die op 22 november zullen plaatsvinden. Het debat werd gehouden in gymzaal 1 van het havo/vwo-gebouw. De partijen VVD (Marnix de Ridder), CDA (Jos Hessels), SP (Jacqueline Gabriel) Groenlinks (Jan Muytjens) en PvdA (Pauline Smeets) waren aanwezing deze avond. Ook waren een aantal leden van onze afdeling aanwezig om het debat te volgen en uiteraard steun te geven aan de vertegenwoordiging van de SP.

De leerlingen hadden een aantal stellingen gemaakt aan de hand van de programmaboekjes van de verschillende partijen. Deze stellingen werden op de debatavond aan de de verschillende partijkandidaten voorgelegd in de hoop dat daar een goede discussie uit voortkwam.

De leiding van het debat was in handen van de scholieren zelf, die, naar eigen vermogen, de discussie in goede banen heeft geleidt. Een debat wat zeker interessant was te noemen, daar de verschillen van mening tussen vooral het CDA en de VVD aan de ene kant, en Groenlinks, PvdA en SP aan de andere kant goed zichtbaar en hoorbaar waren. Vooral over het vraagstuk van de integratie stonden de VVD en de overige partijen lijnrecht tegenover elkaar. De lijn van minister Verdonk werd dan ook door de vertegenwoordiger van de VVD volmondig verdedigd. Een oproep om tot een generaal pardon te komen was niet aan de VVD besteedt. Voor het overige was de discussie vooral op de inhoud gebaseerd en werden er verder geen persoonlijke aanvallen gedaan. Dit sierde dan ook alle vertegenwoordigers van de diverse partijen. Al met al een leerzame avond die zeker een vervolg verdient, al was het alleen maar om vooral ook jongeren betrokken te laten zijn om zich voor politiek te gaan interesseren. De debatten hebben mogelijk hieraan een goede bijdrage geleverd. Dat is dan pure winst.
De foto's volgen nog ...