Behoud Vixia-hout!

26 maart 2007

Behoud Vixia-hout!

Vixia
Maandag 26 maart staat de SP aan de poort bij Vixia met een solidariteitsactie voor het personeel van Vixia-hout. Ook 2e kamerlid Paul Lempens zal aanwezig zijn om deze actie te steunen. Aanleiding voor deze actie zijn de plannen van interim-directeur Uilenberg om het mes te zetten in Vixia, met name in de afdeling Vixia-hout. Bij Vixia-hout werken ca. 150 medewerkers.

Voorzitter Marc Büchner van de afdeling Sittard-Geleen: “Dit is nou juist wat er níet moet gebeuren. Er dient een divers aanbod te zijn van productieactiviteiten, zodat medewerkers zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen binnen hun eigen interessegebied. Daar is de sociale werkplaats tenslotte voor. Het dient een beschutte werkplek voor kwetsbare mensen zijn, die door beperkingen ergens anders niet aan het werk kunnen.”

Als de afdeling gesloten wordt, leidt dat tot verlies van werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden, aldus de partij. De SP ziet deze ontwikkeling onder andere als een gevolg van de marktwerking binnen sociale werkplaatsen en maakt zich ernstige zorgen over de werknemers. Waar moeten zij naar toe als er werkplekken verdwijnen?

De SP vindt dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en de directie van Vixia moet terechtwijzen.