Vixia-hout: Brief aan gemeente Sittard-Geleen

28 maart 2007

Vixia-hout: Brief aan gemeente Sittard-Geleen

Na de solidariteitsactie aan de medewerkers van Vixia-hout, stuurde de afdeling SP Sittard-Geleen op 27 maart een brief aan het College en de Raad van Sittard-Geleen met het verzoek ons op korte termijn het standpunt van de gemeente inzake de dreigende sluiting mee te delen.

Lees hier de volledige brief:

Betreft: Sluiting Vixia-hout

Sittard-Geleen, 26 maart 2007,

Geacht College, geachte raad,

Naar aanleiding van het interview met dhr. Uilenbroek in Dagblad ‘De Limburger’ d.d. 22 maart 2007, waarin hij aangeeft ‘het mes in Vixia te willen zetten’, hebben wij enige opmerkingen.

Als SP zijn wij van mening dat er binnen de sociale werkplaats een zo divers mogelijk aanbod dient te zijn van productieactiviteiten, zodat medewerkers zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen binnen hun eigen interessegebied en zij hun arbeidsmogelijkheden maximaal kunnen benutten. Dit past ook prima binnen het concept ‘leer/werk-bedrijf’ dat Vixia zich ten doel stelt.

De aangekondigde sluiting van de productieactiviteit ‘Hout’ binnen Vixia zal leiden tot verlies aan werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden. Gezien de problemen met het vinden van gepast werk voor deze mensen, zal het vrijwel onmogelijk zijn op korte termijn herplaatsing te realiseren op een voor hen passende en acceptabele plek. De gevolgen voor de getroffen medewerkers zijn in dit geval niet te overzien.

Bovengeschetste problematiek zal daarnaast ook de al bestaande wachtlijst en -tijd nadelig beïnvloeden, wat zowel onze samenleving als de SW-geïndiceerden niet ten goede komt. Mensen die graag op een gepaste manier aan de slag willen, zitten noodgedwongen thuis terwijl hun uitkering doorloopt zonder dat hier enige productiviteit tegenover staat. Dat dit een onwenselijke situatie is, behoeft geen uitleg.

Aangezien de gemeente, u dus, verantwoordelijk is voor de werkgelegenheid van de mensen die bij Vixia werken, vragen wij u dan ook nu uw verantwoordelijkheid te nemen. Garandeer Vixia-medewerkers hun werkgelegenheid en bedenk andere oplossingen om de bestaande problemen aan te pakken. Marktwerking hoort niet thuis in een sociale werkplaats; niet het geld, maar de mensen dienen voorop te staan! Dit houdt in dat niet de financiën, maar het sociale beleid leidend behoort te zijn in uw bemoeienis.

Wij zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen en vernemen graag op korte termijn van u wat uw standpunt is met betrekking tot het beleid bij Vixia.

Met vriendelijke groet,

Marc Büchner,