Landelijk Meldpunt Gehandicaptenzorg geopend

27 april 2007

Landelijk Meldpunt Gehandicaptenzorg geopend

De SP-Kamerleden Agnes Kant en Rosita van Gijlswijk hebben vandaag het Meldpunt Gehandicaptenzorg geopend. Zij roepen zorgverleners, zorggebruikers en hun vertegenwoordigers op hun ervaringen in de gehandicaptenzorg te melden.

Aanleiding voor het Meldpunt Gehandicaptenzorg is de toename van het aantal verontrustende berichten dat de SP uit de gehandicaptenzorg ontvangt. Ook het tv-programma Netwerk ontving honderden reacties nadat het aandacht besteedde aan mistanden in het Tepeklooster, een instelling voor licht verstandelijke gehandicapten. Uit die reacties blijkt dat er sprake is van een breder en landelijk probleem.

Agnes Kant: "Wij krijgen signalen over de toename van de werkdruk en afname van de kwaliteit van de zorg. Er lijkt sprake van verschraling en tekortschietende zorg. We hebben het meldpunt geopend om snel een beeld te krijgen."

De SP-Kamerleden zullen de meldingen in een rapport bundelen, de gehandicaptenzorg op de politieke agenda zetten en waar nodig verbeteringen eisen.

Naar het meldpunt!