Bestuur Sittard-Geleen maakt daadkrachtige doorstart

28 juni 2007

Bestuur Sittard-Geleen maakt daadkrachtige doorstart

De afgelopen maand is het bestuur veelvuldig in vergadering bij elkaar gekomen om haar functioneren en daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheden te bespreken. Onderwerp van gesprek was ontevredenheid binnen het bestuur over de gang van zaken met betrekking tot de organisatie, taken en verantwoordelijkheden. Zowel inhoudelijk als in praktische zin stagneerde de samenwerking binnen de bestuurlijke organisatie.

Ondanks het feit dat het bestuur op de relatief korte termijn een en ander voor de afdeling heeft kunnen bereiken, liggen bepaalde standpunten en verwachtingen te ver uiteen. Als gevolg hiervan heeft Patricia Hendriks op 4 juni haar functie als penningmeester neergelegd. Tijdens de vergadering van maandag 18 juni jl. heeft onze afdelingsvoorzitter Marc Büchner zijn functie eveneens neergelegd. Ondanks intensief overleg, met ondersteuning van regiobestuurders, is het niet gelukt overeenstemming te bereiken over voortzetting in de huidige samenstelling, hetgeen wij uitermate diep betreuren omdat iedereen in dit prille bestuur een belangrijke bijdrage heeft geleverd.

Om de voortgang van onze afdeling niet te laten stagneren én lopende acties doorgang te laten vinden, heeft het bestuur op zondag 24 juni het besluit genomen een daadkrachtige doorstart te maken met als doel een solide organisatie neer te zetten in samenwerking én samenspraak met de kerngroep. Tijdens de laatste bestuursvergadering zijn twee aspirant-bestuursleden benoemd uit de kerngroep: Chris en Francois Dummer. Voor de periode tot aan de verkiezing van een nieuw bestuur tijdens de algemene ledenvergadering in januari 2008, is André Beijer benoemd tot penningmeester en Daan Prevoo als interim-voorzitter Tijdens de plenaire vergadering tussen bestuur en kerngroep op maandag 25 juni jl, is wederzijds vertrouwen uitgesproken om tot aan de nieuwe ledenvergadering te werken aan een solide organisatie. Het bestuur heeft de volgende actiepunten:

• Aanpassing organisatie en herverdeling van de taken.
  • Maandelijks overleg bestuur/kerngroep.
  • Organisatie ledenbezoek en organisatie themabijeenkomsten voor leden.
  • Voorstel organisatiestructuur en taakverdeling (ter bespreking in plenaire bijeenkomst bestuur/kerngroep vergadering 21 augustus 2007)
  • Formuleren van speerpunten voor de komende periode (2008)
  • Aanvang procedure nieuwe kandidaatstelling bestuur. Bestuur maakt voorstel voor de algemene ledenvergadering (januari 2008).
  • Algemene ledenvergadering, bespreking jaarverslag en verkiezing nieuw bestuur (januari 2008)
  • Deskundigheidsbevordering bestuursleden en leden o.a. door scholing.

Het bestuur is van mening dat een solide basis onontbeerlijk is voor de kwalitatieve groei van de afdeling. ‘Daadkracht’, ‘Solidariteit’ en ‘Slagvaardigheid’ zijn de kernbegrippen om aan een goede basis en daarmee een actierijke toekomst voor de SP Sittard-Geleen te blijven bouwen.

Namens het bestuur afdeling Sittard-Geleen,

Daan Prevoo,