Gemeenteraadsfracties tegen sluiting bibliotheken Munstergeleen en Grevenbicht

2 juni 2007

Gemeenteraadsfracties tegen sluiting bibliotheken Munstergeleen en Grevenbicht

Enige tijd geleden heeft het college van B&W een reeks bezuinigingsmaatregelen voorgelegd aan de gemeenteraad. Onderdeel van deze bezuinigingsmaatregelen is de sluiting van drie bibliotheken, te weten de locaties in Munstergeleen, in Grevenbicht en op de scholengemeenschap Trevianum. Gezien het educatieve, culturele en sociale belang van bibliotheken, alsmede de bijdrage van de aanwezigheid van een bibliotheek op de leefbaarheid in dorpskernen, heeft de SP afdeling Sittard-Geleen stelling genomen tegen de voorgenomen sluiting.

De afgelopen week hebben leden van onze afdeling contact gehad met de inwoners van Grevenbicht en Munstergeleen, die fel gekant waren tegen de sluiting van de bibliotheken in hun dorpskernen. Doel van deze contacten was het ondersteunen van lokale initiatieven als handtekeningenacties voor behoud van de bibliotheeklocaties. We waren aangenaam verrast door de strijdbaarheid die door deze mensen getoond werd; een basisvoorziening als een bibliotheek mag hen zeker niet ontnomen worden!

Op vrijdag 1 juni hebben enkele gemeenteraadsfracties het volgende persbericht doen uitgaan, waarin zij gezamenlijk stelling nemen tegen de sluiting van de bibliotheken in Munstergeleen en Grevenbicht:

Geen sluiting bibliotheek in Grevenbicht en Munstergeleen

1 juni 2007

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, PvdA en GOB willen niet dat de bibliotheeklocaties in Grevenbicht en Munstergeleen gesloten worden.

De voorgenomen sluiting maakt onderdeel uit van de totale bezuinigingsplannen die het College van B&W aan de raad heeft voorgelegd.
De coalitiepartijen hebben na grondig onderzoek en diverse gesprekken met betrokkenen zoals de directie van Biblionova en het onderwijsveld de conclusie getrokken dat de maatschappelijke nadelen van de sluiting van de locaties in de kernen Grevenbicht en Munstergeleen niet opwegen tegen de financiële voordelen.
(totaal € 36.500).

De gemeenteraad van Sittard-Geleen behandelt komende weken de Voorjaarsnota waarin een pakket aan voorstellen is opgenomen om de stad financieel weer op orde te krijgen.

De fracties van GroenLinks, PvdA en GOB hebben in het coalitieakkoord opgenomen dat er keuzes gemaakt moeten worden om het huishoudboekje weer sluitend te krijgen. Er zijn veel ombuigingsvoorstellen bij de gemeenteraad ingediend, in totaal voor een bedrag dat oploopt van 8 miljoen in 2008 naar 13,4 miljoen in 2011.
De noodzaak om financiële keuzes te maken en de hoofdrichting die het College in een samenhangend pakket aan maatregelen bij de gemeenteraad heeft ingediend, kan onze instemming hebben.
Deze fracties achten het echter van belang dat de gemeenteraad de ombuigingsvoorstellen ook vanuit haar volksvertegenwoordigende en kaderstellende rol nader beoordeelt. Indien er voorstellen bij zijn waarvan de gemeenteraad de maatschappelijke effecten ongewenst acht, is het zaak dat serieus bekeken wordt of er alternatieven gevonden kunnen worden.

De fracties zullen in de raad met alternatieven komen om het wegvallende ombuigingsbedrag te compenseren door andere maatregelen binnen de gemeentelijke begroting, zodat de totale taakstelling toch bereikt wordt.

Oorspronkelijke taakstelling
In de ombuigingsvoorstellen wordt voorgesteld om 100.000 euro te bezuinigen op het openbare bibliotheekwerk. Naast een ook door de directie verantwoord gevonden inkomstenverhoging, bevat het ombuigingsvoorstel het sluiten van de kleinere bibliotheekvestigingen in Grevenbicht, Munstergeleen en bij scholengemeenschap Trevianum.

In de stadsvisie en het coalitieakkoord hebben we het belang van de leefbaarheid van de dorpsgemeenschappen nadrukkelijk onderschreven. De openbare bibliotheek als een vorm van publieke dienstverlening draagt zeker haar steentje bij aan behoud van leefbaarheid in onze kleinere kernen. Het wegvallen van deze publieke dienstverlening draagt bij aan verdere verschraling en dat willen we voorkomen!

GroenLinks, PvdA en GOB hebben besloten om bij het behandelen van de Voorjaarsnota gezamenlijk bij de gemeenteraad een wijzigingsvoorstel in te dienen dat erin voorziet om de bibliotheekvestigingen in Munstergeleen en Grevenbicht te behouden. We hopen dat er een ruime meerderheid in de gemeenteraad steun wil verlenen aan het in te dienen wijzigingsvoorstel.

De fracties zullen komende weken alle overige ombuigingsvoorstellen nog inhoudelijk beoordelen en daarbij zal de inbreng die burgers en organisaties kunnen leveren op een speciale hoorzitting van de gemeenteraad op 7 juni a.s., nadrukkelijk betrokken worden.

Sittard-Geleen, 31 mei 2007.

Jan Muijtjens
fractievoorzitter GroenLinks