25 oktober: Geen Verlenging Missie Uruzgan!

21 oktober 2007

25 oktober: Geen Verlenging Missie Uruzgan!

Actiekrant
Het comité 'Troepen Terug Uit Afghanistan', een samenwerking tussen SP, Groen-Links,coalitie Stop Oorlog en platform tegen de Nieuwe Oorlog, organiseert op donderdag 25 oktober a.s. een fakkeltocht met aansluitend een avondwake tegen de verlenging van de missie in Uruzgan. De fakkeltocht zal om 19:30u vertrekken vanaf het stationsplein te Sittard en eindigt op de markt. Hier zal een avondwake worden gehouden en zullen actiekranten worden verspreid. Directe aanleiding voor deze actie is de bijeenkomst in Noordwijk van alle ministers van defensie van de NAVO.
Uruzgan
Om onze tegenstem zo krachtig mogelijk te laten horen, roepen we alle leden en symphatisanten op aan deze actie deel te nemen en mee te lopen in de fakkeltocht! Neem hierbij zoveel mogelijk een fakkel, lichtje, lantaarn of kaarsje mee.

de SP Sittard-Geleen, actief deelnemer aan het comité 'Troepen terug Uit Afghanistan', is van mening dat de missie in Uruzgan niet verlengd moet worden, omdat deze niet bijdraagt aan de stabiliteit en wederopbouw van Afghanistan. De oorlogsactie wordt niet onderscheiden van de vredesmissie. Daardoor kunnen onze troepen de Afghanen onvoldoende bieden. De politieke situatie is zelfs verslechterd de afgelopen twee jaar. De regering heeft geen steun van de bevolking en biedt geen ontwikkeling en gerechtigheid. Begin 2006 zijn voorwaarden gesteld aan de missie, zoals de maximale duur van 2 jaar, het behandelen van gevangenen volgens het humanitair recht en de toewijding aan wederopbouw. Aan deze voorwaarden is niet voldaan. Ook dit is een reden om de missie niet voort te zetten.

• ■ Het is onacceptabel dat het leven van zowel Afghanen als Nederlanders op het spel wordt gezet voor deze zinloze oorlog!
  • ■ Wij pleiten voor internationale solidariteit en investering in ontwikkelingshulp, niet in oorlogsvoering.
  • ■ Wij roepen op tot terugtrekking van de troepen en dus tegen een verlenging van de missie na augustus 2008.

• Laat je tegenstem horen en kom op 25 oktober a.s. om 19:30u met een fakkel, lichtje, lantaarn of kaarsje naar het stationsplein te Sittard! Ook kun je een petitie tekenen op internet.