h

SP Stein staat pal achter Werkgroep Behoud Karakteristiek Leefbaar Kerensheide

29 mei 2008

SP Stein staat pal achter Werkgroep Behoud Karakteristiek Leefbaar Kerensheide

Naar aanleiding van de door de gemeente Stein georganiseerde onderzoeken over leefbaarheid in de Steinse kernen is woensdagavond 28 mei de 3e bewonersavond voor Kerensheide gehouden.



de Eburonenstraat nu

Tijdens de eerste bewonersavond in november 2007 wordt in samenspraak met de gemeente een aantal veranderingen toegezegd, waaronder het inrichten van een 30 km zone en vernieuwing van het wegdek, groen en riolen. Dit wordt door de gemeente gerealiseerd.

Op de tweede bewonersavond in februari presenteerde de gemeente i.s.m. planbureau Heggen vol trots haar plan. Behalve de noodzakelijke vernieuwingen blijkt een dure herinrichting bedacht, waarbij het versmallen van de straten het meest ingrijpend is. De Sanderboutlaan zou van een karakteristieke 9 meter brede laan veranderen in een weg van 5½ meter breed. Deze breedte wordt in het plan voor nagenoeg alle straten in de omgeving aangehouden en betekent dat bijna alle betrokken straten en trottoirs een stuk smaller worden en dat heel veel huidige parkeerplaatsen vervallen.
Dit voorstel stuit op veel weerstand van de bewoners.


de Sanderboutlaan 9 meter breed

Werkgroep Behoud Karakteristiek Leefbaar Kerensheide wordt opgericht en mobiliseert d.m.v. een handtekeningactie veel bewoners. Ruim 120 huishoudens hebben middels een handtekening laten weten het niet met deze herinrichting eens te zijn.


Nancy voert namens de werkgroep het woord

De gemeente lijkt niet echt naar de werkgroep te willen luisteren. Er werd hen zelfs het inspreekrecht tijdens deze commissievergadering van 26 mei geweigerd. Gelukkig is dit door inmenging van o.a. commissieleden nog rechtgetrokken en kon de werkgroep tijdens de commissievergadering wethouder Govers enkele vragen stellen.

In een schriftelijke reactie aan o.a. wethouder Govers was al heel duidelijk gesteld dat woordvoerster Nancy op de bewonersavond het woord zou voeren namens WBKLK. Jammerlijk genoeg probeerde de wethouder daar een stokje voor te steken door iedereen individueel aan het woord te willen laten.
Eén aanwezige sprong daar tactisch op in en nam het woord om het vervolgens aan Nancy te geven met unanieme steun in de vorm van luid applaus en scanderen van haar naam vanuit de zaal.

WBKLK wil niet meer dan de hoognodige vernieuwing van wegdek, groen en riolen. Geen geldverslindende herinrichting met alle gevolgen van dien.
Het verweer van de wethouder hierop was dat minder asfalt goedkoper is dan meer asfalt.
Hij vergat voor het gemak even dat er al een hoop geld aan een planbureau is uitgegeven dat al verontwikkelde plannen heeft gemaakt. Hierbij wordt o.a. gedacht aan nieuw te ontwerpen (!!) trottoirtegels. (Wat zou dat kosten?)

Zowel de gemeente als planbureau Heggen gaan er vanuit dat een smallere weg veiliger is. Op de vraag van SP Stein of men dit kan onderbouwen moest men het antwoord schuldig blijven. Later gaf men toe dat men het niet wist en stelde de wethouder voor een instituut in te schakelen om dit te onderzoeken. (En wat zou dat kosten?)
SP Stein heeft wél informatie ingewonnen. Het is niet aantoonbaar dat een smallere straat veiliger is noch zijn er wettelijke normen met betrekking tot breedte van straten in het algemeen en in een 30 km zone.
(Bron: 3VO)

Integendeel, ook in Stein zijn er voorbeelden te vinden waar wegversmalling heeft geleid tot onoverzichtelijke, onveilige situaties. Bijvoorbeeld de kruising Haalbrugskensweg-Valderstraat nabij het winkelcentrum, de Peldenstraat ter hoogte van de basisschool en de Woeringenstraat, eens een brede rechte straat, nu een smalle eenrichtingsweg met aan weerskanten om en om parkeerplaatsen die haast uitnodigt om te racen. Doordat er te weinig parkeerplaatsen zijn, wordt er op de stoep geparkeerd. Mindervaliden, mensen met kinderwagens en (fietsende) kinderen worden hier ernstig door gehinderd. Het overzicht in die straat is totaal verdwenen. Kinderen kunnen er niet veilig oversteken. De gemeente heeft weet van deze problemen, maar wil ze desondanks in Kerensheide óók gaan creëren.

Wethouder Govers wil dat 80% van de bewoners tevreden is na de vernieuwing in de buurt Kerensheide. Een nobel streven dat ons inziens eenvoudig gerealiseerd kan worden. Behoud het authentieke karakter inclusief brede straten. Geen dure herinrichting, waarvoor tijdens de drukbezochte avond slechts 3 medestanders bleken te zijn.

Het invoeren van een algehele 30 km zone en het weghalen van voorrangsborden, eventueel aangevuld met enkele andere snelheidsbeperkende maatregelen - zoals verhoogde kruispunten en het inkorten van bochten - zijn volgens SP Stein voldoende om de verkeersveiligheid in Kerensheide te waarborgen.

Conclusie: SP Stein staat pal achter de Werkgroep Behoud Karakteristiek Leefbaar Kerensheide! Creëer geen onveiligheid en ontevredenheid. Houd de kosten zo laag mogelijk.

Kerensheide blijft Kerensheide: Wat goed is moet goed blijven! (Maar pak aan wat slecht is!)


Goede voorbeelden van slechte plannen

U bent hier