SP stelt kamervragen crisis ZO Wonen

24 april 2009

SP stelt kamervragen crisis ZO Wonen

SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen heeft kamervragen gesteld aan minister van wonen, wijken en integratie Eberhard van der Laan over de ontstane crisis bij ZO Wonen. Het bestuur wil hier 60 van de 165 banen schrappen. Met een handtekeningenactie heeft een deel van het personeel daarop haar vertrouwen in het bestuur van ZO Wonen opgezegd.

Jansen wil weten of het klopt dat de woningbouwcorporatie financieel in zwaar weer terecht dreigt te komen door -onder meer- een jaarlijkse kostenpost van 3-4 miljoen euro ten behoeve van de vennootschapsbelasting en de wijkenheffing. Deze wijkenheffing is per 1 januari 2008 door voormalig minister Vogelaar ingevoerd. Alle corporaties die geen woningen hebben in de veertig 'Vogelaarwijken', zoals ZO Wonen, betalen aan die heffing mee, of ze nu rijk zijn of straatarm. De corporaties in de veertig wijken zijn vrijgesteld van deze wijkenheffing.

Jansen wil van de minister weten of hij deze mogelijke effecten van de wijkenheffing en venootschapsbelasting acceptabel vindt en zo nee: welke acties Van der Laan overweegt om deze ongewenste effecten tegen te gaan. Afschaffing zou hierbij een mogelijke optie zijn. Verder wil hij weten wat de minister gaat doen om de negatieve spiraal bij ZO Wonen te doorbreken.