Gemeente buitenspel bij ondergrondse opslag CO2?

25 maart 2010

Gemeente buitenspel bij ondergrondse opslag CO2?

Op dinsdag 16 maart werd door de Eerste Kamer de z.g. 'Crisis en Herstelwet' aangenomen. Deze wet moet ervoor zorgen dat een aantal grote projecten versneld uitgevoerd kunnen worden, om de economische crisis en haar gevolgen te bestrijden en het herstel van de economische structuur van Nederland te bevorderen. De ondergrondse CO2-opslag op het terrein van Chemelot is een van de projecten die is opgenomen in de crisis en herstelwet, waarmee de 'bureaucratische belemmeringen' voor dit demonstratieproject zijn weggenomen.

"Het is op z'n zachtst gezegd merkwaardig wanneer gemeenten en provincies buiten spel worden gezet waar het gaat over onderwerpen zoals de ondergrondse opslag van CO2. Nog merkwaardiger is het feit dat de ondergrondse opslag van CO2 altijd een klimaatmaatregel genoemd is, maar nu opgenomen is in een wet als economische herstelmaatregel" aldus SP-raadslid Marleen van Rijnsbergen. Het is volgens de SP een kwalijke zaak dat bij dit soort ingrijpende projecten de lokale democratie zijn werk niet kan doen.

De SP-fractie wil weten wat precies de gevolgen van de crisis en herstelwet zijn voor de inspraak van de gemeente Sittard-Geleen bij de realisatie van ondergrondse CO2 opslag op het Chemelotterrein, en heeft het college inmiddels vragen gesteld.