Een luidkeelse schreeuw om cultuur!

21 november 2010

Een luidkeelse schreeuw om cultuur!

Op zaterdag 20 november vond de landelijke actie 'Nederland Schreeuwt Om Cultuur' plaats. Vanuit Sittard-Geleen is het de initiatiefnemers, het Cultureel Beraad, gelukt om met heel veel mensen een luidkeelse schreeuw te laten horen!

Cultuursloop

Op de Markt in Sittard verzamelden zich rond 14:30u circa 20 mensen die de eerste flyers uitgedeelden en handtekeningen verzamelden. De deelnemers uit Sittard-Geleen -naar schatting 250 mensen, waaronder vertegenwoordigers van de SP en GroenLinks- verzamelden zich vervolgens om 16.00 uur op het station in Maastricht, waar de actie 'Limburg Schreeuwt Om Cultuur' plaatsvond. Een prachtige stoet met vertegenwoordigers uit Sittard-Geleen trok met fakkels, spandoeken en vlaggen richting Markt.

Ook op veel andere plaatsen in Nederland klonk afgelopen zaterdag een oorverdovende schreeuw om cultuur. In het gebouw van de Tweede Kamer lieten zo'n 500 SP-ers het gebouw op zijn grondvesten trillen!

'Alle kunsten leveren een bijdrage
aan de grootste kunst van alle:
levenskunst,
de kunst het leven te leven!'
(Bertold Brecht)

'Cultuur is de ziel van het volk'
(Oswald Spengler)

'What the hell are we fighting for then?'
(Winston Churchill, tijdens de Tweede Wereldoorlog in reactie op het voorstel fors te bezuinigen op cultuur)

'Limburg Schreeuwt Om Cultuur' by Andre Dezelak - Het Stadslab
Bekijk Fotoalbum Bart Notermans (Stadslab-Lab01)
Fotoalbum De Limburger (zie cultuurdemonstratie 20 november)