SP: Investeer in mensen, niet in baksteen!

10 november 2010

SP: Investeer in mensen, niet in baksteen!

Op 9 & 10 november wordt in de gemeenteraad van Sittard-Geleen de programmabegroting 2011 behandeld. SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen haalde in haar bijdrage fel uit naar een grote aantal projecten in Sittard-Geleen, die of maar niet van de grond willen komen, of te prestigieus zijn of soms zelfs totaal overbodig.
"Het is naar mening van de SP niet uit te leggen aan de inwoners van Sittard-Geleen dat er aan de ene kant bezuinigd word op mensen en dat aan de andere kant geïnvesteerd wordt in baksteen. Wethouder Geenen maakte onlangs in de Limburger vol trots wereldkundig dat hij in 2011 de benodigde 2 miljoen voor de bouw van een tweede ingang van de Odaparking bij elkaar denkt te harken, terwijl vanavond van deze Raad verlangt wordt in te stemmen met de bezuiniging van eenzelfde bedrag op beleid en taken van deze gemeente, ofwel: een bezuiniging op mensen. Voorzitter: ik zou het de mensen in deze gemeente niet uit durven leggen!", aldus van Rijnsbergen.

Lees hier de volledige bijdrage van de SP.

De SP heeft uiteindelijk tegen de programmabegroting moeten stemmen. Van Rijnsbergen: "De programmabegroting beschrijft een trend waarin allereerst geld wordt uitgegeven aan baksteen en beton en daarná pas aan mensen. De SP deelt deze keuze niet en kan daarmee ook de programmabegroting niet ondersteunen. Wij zien niets in een gemeente die in tijdens van bezuiniging nog plannen neerlegt voor verfraaiing en uiterlijk vertoon, terwijl beknibbeld wordt op voorzieningen als de bibliotheek, de muziekschool, GGD en Fenix".