SP: College blaast hoog van de toren

20 december 2010

SP: College blaast hoog van de toren

De gemeente Sittard-Geleen moet stoppen met steeds maar weer 'vlot trekken' van de plannen rondom Zitterd Revisited. De plannen om het centrum van Sittard een nieuwe aanblik te geven stammen uit 1999 en de uitvoering van deze plannen kent tot dusver nogal wat obstakels. De recente problemen rond de bouw van de woontoren aan de Paardestraat waren voor de SP aanleiding om te pleiten voor heroverweging van het gehele plan. Helaas deelde een groot deel van de gemeenteraad deze mening niet en besloot zij afgelopen donderdag om -met inzet van 3,7 miljoen euro aan gemeenschapsgeld- de plannen toch vlot te trekken op basis van een overhaast in elkaar gedraaid voorstel van 5 A4-tjes. Volgens de SP is dit een slecht besluit en een gemiste kans.

"We leven in een andere tijd dan 11 jaar geleden. De gemeente moet, als gevolg van de economische crisis, flink gaan bezuinigen. Bovendien zal de komende jaren het aantal inwoners binnen onze gemeente terug gaan lopen als gevolg van de bevolkingskrimp. De SP vindt het daarom totaal onverantwoord om nu kost wat kost een plan wat járen geleden is bedacht, met een lading gemeenschapsgeld uit het slop te trekken", aldus SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen. "Binnen het gemeentebestuur wordt nu juichend geroepen dat er éindelijk weer stenen gestapeld zullen worden, dat er éindelijk weer bouwkranen aan de horizon zullen verschijnen. Die zaken hebben de burgers van Sittard-Geleen natuurlijk wel bijna 4 miljoen euro gekost: een torenhoge bijdrage!".

De SP zal blijven pleiten voor heroverweging van de plannen rondom Zitterd Revisited. "We zijn zeker geen tegenstander van het idee om het centrum van Sittard een betere aanblik te geven. Integendeel! De SP heeft alleen grote twijfels of de huidige plannen wel passen bij deze tijd en bij de financiële mogelijkheden van onze stad. Een discussie hierover was naar mening van de SP noodzakelijk geweest, vóórdat de Raad besloot de gemeentelijke beurs te trekken" aldus van Rijnsbergen.