Gemeenteraad wil zwijgen over bestuursakkoord

30 mei 2011

Gemeenteraad wil zwijgen over bestuursakkoord

De gemeenteraad van Sittard-Geleen wil geen uitspraak doen over het bestuursakkoord, wat onlangs is gepresenteerd door het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De extra raadsvergadering op dinsdag 31 mei is, met instemming van alle partijen behalve de SP, afgelast. "De diverse partijen vonden het niet nodig om dit akkoord te bespreken, omdat het college inmiddels heeft besloten niet in te stemmen met het (concept) akkoord. Dit is naar onze mening natuurlijk een prima zaak, maar neemt niet weg dat de Raad -als volksvertegenwoordiging- hier ook haar mening over zou moeten geven. De motie, die op de 31e in stemming zou worden gebracht en die opriep tot het verwerpen van het bestuursakkoord, zal nu niet worden behandeld. Een gemiste kans!", aldus SP raadslid Marleen van Rijnsbergen. "Het is triest dat de Raad niet de behoefte voelt om los van een collegestandpunt haar eigen besluiten te nemen! Daarbij zullen we van een partij als het CDA nooit weten of ze al dan niet instemmen met de aangekondigde kaalslag in de sociale werkvoorziening".

Eind april hebben het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een concept-bestuursakkoord gepresenteerd. Dit bestuursakkoord bevat afspraken tussen Rijk en Gemeenten over de uitvoering van bezuinigingen en hervormingen op het gebied van o.a. de (jeugd)zorg, de bijstand en de sociale werkvoorziening. De gevolgen van dit akkoord zouden naar mening van de SP rampzalig zijn, met name voor de meest kwetsbare groepen.

"De landelijke bezuinigingen worden met dit bestuursakkoord wel heel gemakkelijk op het bordje van de gemeente gelegd. De plannen in dit bestuursakkoord kosten zo'n 60.000 werknemers in sociale werkplaatsen hun baan. Mensen die nu nog op de wachtlijsten staan voor de WSW, komen waarschijnlijk nooit meer aan de beurt. Daarnaast zijn de gevolgen voor de jeugdzorg, die straks niet meer provinciaal maar gemeentelijk geregeld wordt, ook niet best", aldus van Rijnsbergen.