SP: Geen verdeelpunten TNT-post in wijken Sittard-Geleen

15 juni 2011

SP: Geen verdeelpunten TNT-post in wijken Sittard-Geleen

De SP wil voorkomen dat TNT Post in Sittard-Geleen een netwerk van garageboxen en huisadressen uitrolt van waaruit het bedrijf de post verdeelt onder postbodes en -bezorgers. De SP heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

De Nederlandse postbodes worden door een ingrijpende reorganisatie bij TNT-Post met ontslag bedreigd. Hun werk wordt overgenomen door postbestellers, die hiervoor aanzienlijk minder betaald krijgen. Daarnaast bezuinigt TNT-post door het afstoten van vastgoed, waardoor er binnen onze gemeente (voormalig) postkantoren leegstaan.

Onlangs werd de fractie van de SP door de postbode's op de hoogte gesteld van het feit dat TNT-post landelijk momenteel gebruik maakt van duizenden garages als distributiecentra. Auto’s bevoorraden de garages en postbestellers komen hun post daar halen. Volgens postbodes worden binnen onze gemeente onder meer garages aan de Rijksweg-Noord te Sittard, de Mozartstraat en Nachtegaalstraat te Geleen, de Overstraat in Munstergeleen en de Brandstraat in Einighausen als distributiecentra gebruikt.

Garageboxen zijn over het algemeen niet voorzien van voorzieningen als een toilet, verwarming of stromend water. Desondanks worden de eerder genoemde depots ingezet als plaatsen waar postbodes / postbezorgers een deel van hun werk uitvoeren. Bovendien zal de bedrijvigheid rondom de postdepots toenemen door o.a. dagelijkse bevoorrading binnen straten in woongebieden die daar wellicht niet op berekend zijn.