De Dobbelsteen: Minder gebouw voor meer geld

9 juli 2011

De Dobbelsteen: Minder gebouw voor meer geld

De bouwprojecten in de Sittardse binnenstad willen maar niet van de grond komen zonder extra investeringen van de gemeente. Was het in december nog de woontoren, die met miljoenen gemeenschapsgeld moest worden vlotgetrokken; afgelopen week was het de 'Dobbelsteen' die ons ruim 2 miljoen extra gaat kosten. Op woensdag 6 juli vergaderde de gemeenteraad van Sittard-Geleen over 'De Dobbelsteen'. De hamvraag hierbij was: gaan we meer betalen om minder te krijgen?

Voor de PvdA bleek dit niet zo'n probleem te zijn. Bij het vlottrekken van bouwprojecten "kijken we niet op een tonnetje meer of minder", zo verklaarden zij. Het GOB had meer bezwaren: "Puur verstandelijk gezien zou ook het GOB wellicht niet akkoord moeten gaan met deze nieuwe overschrijding". Toch stemden zij in... De SP had meer bezwaren tegen de overschrijding van ruim twee miljoen. "Keer op keer wordt voor het vlottrekken van bouwprojecten miljoenen gevraagd van de burger. In een tijd waarin de gemeente enorm moet bezuinigen kun je je dit simpelweg niet veroorloven!", aldus SP raadslid Marleen van Rijnsbergen.

Omdat de wethouder geen garantie gaf dat deze overschrijding de laatste zou zijn en ook niet bereid was om het benodigde geld te zoeken in het totale budget van 'Zitterd Revisited', heeft de SP tegen de extra investering in de Dobbelsteen gestemd. Van Rijnsbergen: "Hoewel wij het belang van de komst van de Dobbelsteen nog steeds onderschrijven, konden we niet instemmen met de extra investering. Het kan en mag immers niet zo zijn dat deze investering straks ten koste gaat van belangrijke sociale taken zoals het groenonderhoud in buurten, gemeentelijk gezondheidsbeleid of bibliotheken. Als de wethouder extra geld nodig heeft, zoekt hij dat maar in het budget van de binnenstedelijke ontwikkeling!".