SP: de gemeente is geen bank!

10 september 2011

SP: de gemeente is geen bank!

De gemeente Sittard-Geleen krijgt eindelijk een viersterrenhotel met congrescentrum in het Kloosterkwartier in de Sittardse binnenstad. Goed nieuws, ware het niet dat het gemeentebestuur van plan is om garant te staan voor de inventaris van dit hotel. Hiermee is een bedrag gemoeid van een half miljoen euro. Tijdens de bespreking in de commissie op 8 september j.l. heeft de SP felle kritiek geuit op dit plan. De gemeente is géén bank, aldus de SP.

SP Raadslid Marleen van Rijnsbergen: "In incidentele gevallen kan een garantstelling van de gemeente nodig zijn omdat het publieke belang in het geding is. Dit was o.a. het geval bij de garantstelling aan het Orbis ziekenhuis. De afbouw en het interieur van een viersterrenhotel dient echter geen publiek, maar een privaat belang. Hiervoor moet de gemeente dus niet garant gaan staan: de gemeente is er niet voor om bankje te spelen met gemeenschapsgeld!"

De gemeente moet zich volgens de SP ook afvragen wat voor een voorbeeld ze stelt met het verlenen van deze garantstelling. "Stel je voor dat zich straks eenzelfde situatie voordoet bij de winkelruimte in De Dobbelsteen. Gaan we dan ook garant staan voor de inventaris van een elektronicazaak, boekhandel of kledingwinkel? Ik dacht het niet! Ook daarom zal de SP zeker niet instemmen met het verlenen van deze financiële garantie!" aldus van Rijnsbergen.