STOP Tihange

7 januari 2013

STOP Tihange

Op 12 januari 2013 is in Maastricht een internationale demonstratie tegen de kerncentrale van Tihange. Na een mars vanaf het station naar de Markt zullen de handtekeningen van de petitie tihangedicht.petities.nl worden aangeboden aan de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en aan de Tweede Kamer.

Meer dan 8.000 mensen uit Zuid-Limburg en de Euregio steunen de oproep dat er veiligheidsplannen moeten worden gemaakt in verband met de risico’s van de kerncentrale van Tihange. We willen bereiken dat er plannen voor schuilen, evacuatie en uitdelen van jodiumpillen komen tot 80 kilometer van de potentiële rampplek. Daarnaast willen we grensoverschrijdende kernrampoefeningen en spoedige sluiting van de tikkende tijdbom Tihange. De Zuid-Limburgse oproep aan Den Haag om eindelijk eens van woorden daden te maken als het om de veiligheid van de Limburgse bevolking gaat, wordt steeds luider. We roepen natuurlijk ook alle SP-ers op om dit initiatief van GroenLinks volledig te ondersteunen. Dit kan door de petitie te ondertekenen maar vooral ook door aanwezig te zijn op de demonstratie. Wegens de te verwachten grote toeloop van mensen is de start van de Tihange-demonstratie verplaatst van het Stationsplein van Maastricht naar Plein 1992. Er zullen vrijwilligers worden ingezet om mensen via een veilige route naar Plein 1992 te geleiden. 14:00 uur blijft het tijdstip waarop zal worden verzameld op de nieuwe startlocatie.

Burgemeester Hoes van Maastricht heeft als voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zijn deelname toegezegd. Daarnaast zijn de gouverneur en woordvoerders uit de Tweede Kamer uitgenodigd om de petitie in ontvangst te nemen.

SP Limburg aanwezig bij protest tegen kernenergie
Kernenergie? Nee, dank je!