Geen extra geld voor Dierenbeschermingscentrum

9 april 2013

Geen extra geld voor Dierenbeschermingscentrum

De Dierenbescherming Limburg heeft, in de krant van zaterdag 6 april, aangekondigd de gemeentelijke financiële bijdrage voor de opvang van honden en katten in het nog te bouwen Dierenbeschermingscentrum te willen verhogen. De SP heeft hier geen goed woord voor over. SP-fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen "De Dierenbescherming regelde eerst -door overname van de dierenasiels- het alleenrecht op de opvang van honden en katten in Zuid Limburg. Tegelijkertijd kwam men met prestigieuze plannen op de proppen, die -zo werd ons verzekerd- niets extra's zouden gaan kosten. Nu de plannen tóch niet betaalbaar blijken, gaat de Dierenbescherming met de pet rond bij de Zuid-Limburgse gemeenten. Je moet maar durven... Wat de SP betreft gaat er geen cent extra naar het Dierenbeschermingscentrum!"

Al geruime tijd worden discussies gevoerd over de realisatie van een Dierenbeschermingscentrum van de Dierenbescherming Limburg in de gemeente Sittard-Geleen. De realisatie van de plannen ging gepaard met de overname van de dierenasiels in Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen, bijdragen van de nieuwbouw voor één voorziening in Zuid-Limburg en financieringsafspraken over de gemeentelijke kosten voor de daadwerkelijke opvang met diverse gemeenten.

Voor de SP is een adequate opvang van zwerfhonden en- katten van groot belang. De opvang van zwerfdieren is een wettelijke taak van gemeenten en deze mag niet in het gedrang komen door financieringsproblemen bij initiatiefnemer: Dierenbescherming Limburg! De SP heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van B&W in Sittard-Geleen.