Ruk naar rechts in Sittard-Geleen

24 april 2014

Ruk naar rechts in Sittard-Geleen

Het had iets weg van een politieke 'Idols', met als hoofdprijs een plaatsje op het pluche: de openbare bijeenkomst over de formatie van het nieuwe college in Sittard-Geleen. Na drie weken onderhandelen zijn CDA en GOB eindelijk tot een hoofdlijnenakkoord gekomen, waar andere fracties vandaag inhoudelijk op mochten reageren om aan te geven of ze hier al dan niet aan mee zouden willen doen. De SP past hiervoor, zowel inhoudelijk als procedureel.

SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen: "Na drie weken wachten, ligt er nu een hoofdlijnenakkoord van CDA en GOB. De overige fracties kregen precies één dag de tijd om dit akkoord te lezen en te beoordelen. Dit getuigt van een gebrek aan respect: het is onmogelijk om op zo'n korte termijn de maatschappelijke effecten van zo'n belangrijk akkoord te kunnen beoordelen. We hadden een toezegging van het CDA dat andere partijen voldoende ruimte zou worden geboden binnen de onderhandelingen. Deze belofte is wat ons betreft niet nagekomen."

Inhoudelijk valt er ook heel wat af te dingen op het akkoord. "Het is op z'n zachtst gezegd zorgwekkend dat er op het gebied van armoedebestrijding, betaalbaar wonen, ouderen, milieu of duurzaamheid in het hele akkoord geen hoofdlijn te vinden is! Dit akkoord betekent voor onze stad een ruk naar rechts, waarbij geen zekerheden worden geboden aan kwetsbare groepen of zaken. Sterker nog: er zal op deze zaken ijskoud bezuinigd gaan worden! Dit akkoord is zeker niet geschreven om de SP te laten deelnemen. De SP past er dan ook voor om te tekenen voor deze plannen."