Stop de sloop van betaalbare huurwoningen!

28 november 2014

Stop de sloop van betaalbare huurwoningen!

De SP wil dat de gemeente Sittard-Geleen per direct stopt met de sloop van betaalbare huurwoningen. Uit een onlangs gepubliceerd rapport, over de woningvoorraad in onze gemeente, blijkt dat er een tekort is aan sociale huurwoningen in Sittard-Geleen, wat oploopt tot 800 in 2020. SP raadslid Ivo Tillie: "Het is verbazingwekkend dat wethouder Guyt dit geen alarmerend signaal vindt. Bij de SP gaan alle alarmbellen af!"

De SP verwacht dat door vergrijzing en door de vele ontslagen, de hogere kosten in o.a. zorg, energie en huren en verlaging van o.a. AOW, pensioenen en huurtoeslag, de vraag naar sociale huurwoningen alleen maar groter zal worden. Daardoor zal het tekort aan betaalbare huurwoningen alleen maar meer toe gaan nemen, zeker omdat -op aangeven van de provincie- voor elke nieuwbouwwoning er een woning gesloopt moet worden. Tillie: "Er zullen duurdere woningen gebouwd worden, waarvoor goedkopere (huur)woningen gesloopt gaan worden. Dat is is voor de SP onacceptabel!"

De SP verwacht dat door deze ontwikkelingen en het niet wegwerken van het tekort in de sociale woningvoorraad, steeds meer mensen in financiële problemen komen. Dit heeft ook gevolgen voor de economie. Met name de detailhandel zal hier last van gaan krijgen. Het stadsbestuur wil echter géén stop op sloop van sociale wioningbouw zetten, maar wil wachten tot het vaststellen van de woonvisie, eind 2015.

De SP blijft zich wel inzetten tegen sloop van huurwoningen, waar mensen met veel plezier wonen en er geen technische noodzaak is voor sloop. Ivo Tillie: "Een woning is meer dan een stapel bakstenen. Een woning is voor mensen een thuis."