Zorg om zorg

4 november 2014

Zorg om zorg

De SP maakt zich ernstige zorgen om de toekomst van de zorg in Sittard-Geleen. Het debat over de decentralisatie van zorg, wat op 23 oktober en 3 november gevoerd werd en door een volle publieke tribune werd gevolgd, heeft deze zorgen nauwelijks weg kunnen nemen. "De afspraken over de uitvoering van de zorg na 1 januari blijven vaag en onduidelijk en de wethouder komt met bijzonder weinig antwoorden", stelt SP raadslid Marleen van Rijnsbergen na afloop vast.

Tot een echt debat over kaders en politieke keuzes kwam het in de beide commissiebehandelingen niet. "Dat bij de overhaaste overheveling van een heleboel nieuwe taken naar de gemeente niet álle gevolgen kunnen worden overzien, daar heeft de SP begrip voor. Maar een aantal concrete zaken zullen toch goed geregeld moeten worden. Wat zijn de afspraken rond wachtlijsten? Komt straks ieder kind in aanmerking voor behandeling binnen de jeugd-GGZ? Hoe behouden we échte banen voor mensen met arbeidsbeperkingen en sluiten we verdringing uit? Wordt er niet een onrealistisch groot beroep gedaan op vrijwilligers en mantelzorgers en hoe voorkomen we ontslaggolven bij zorgaanbieders? Allemaal belangrijke punten, waarover we nú dingen vast moeten leggen en waarover we nú met elkaar in debat moeten gaan. Het is zeer teleurstellend dat de wethouder deze vragen ontwijkt en dat de commissie zich laat afschepen met een klankbordgroep" aldus van Rijnsbergen.

Op 12 november worden de plannen voor de decentralisatie van WMO, jeugdzorg en participatiewet door de gemeenteraad behandeld. Van Rijnsbergen: "Het college zal hier met echte antwoorden moeten komen. Het onderwerp is té belangrijk om alles af te doen met vaagheden. Niet alleen de gemeenteraad, maar vooral de inwoners van Sittard-Geleen, hebben recht op duidelijkheid!"

Reacties

En over 2 maandjes is de transitie een feit. Nog zoveel onduidelijkheid. Het gaat hier wel over mensen. Wethouder ga je schamen.