Roemer steunt actiegroep 'Wij zijn de Thuiszorg Westelijke Mijnstreek'

24 februari 2015

Roemer steunt actiegroep 'Wij zijn de Thuiszorg Westelijke Mijnstreek'

Foto: SP Sittard-Geleen

Tijdens een bezoek aan Limburg heeft Emile Roemer het manifest 'Wij zijn de zorg!' ondertekend. Hij deed dit tijdens een bijeenkomst met de thuiszorgmedewerkers in de Stadbroekermolen in Sittard.

De steun van de (landelijke) politiek is volgens Eugenie Jansen, woordvoerder namens de actiegroep, noodzakelijk. "Thuiszorgmedewerkers en hun cliënten betalen de rekening van de botte bezuinigingsplannen van dit kabinet", zei Jansen tegen SP-leider Emile Roemer in Sittard. "Cliënten raken hun vertrouwde hulp kwijt en wij onze banen. Het is óf genoegen nemen met een loonsvermindering van 20 procent óf we zijn onze baan kwijt. Daarom roepen we iedereen die hart heeft voor goede zorg op om een handtekening te zetten. Wij gaan in ieder geval de komende maanden de straat op voor actie."

Ook SP-lijsttrekker Daan Prevoo en SP-fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen ondertekenden het mainfest. "Natuurlijk doen we dat!" aldus Marleen van Rijnsbergen. "De gemeente blijft beweren dat de arbeidsvoorwaarden van thuiszorgmedewerkers niet 'onze zaak' zouden zijn, maar één van de werkgever. Klinkklare onzin! De gemeente is uiteindelijk de opdrachtgever en heeft daarmee ook een verantwoordelijkheid die ze niet mag ontlopen. Thuiszorgmedewerkers doen belangrijk werk en krijgen daarvoor nú al geen topsalaris. Tornen aan salaris en arbeidsvoorwaarden is volgens de SP niet in het belang van de medewerker én de cliënt en dus  onaanvaardbaar!".