Nep debat drugsbeleid over ingezetenencriterium

12 april 2016

Nep debat drugsbeleid over ingezetenencriterium

De SP voerde afgelopen donderdag het debat over het drugsbeleid in Sittard-Geleen. Echter enkel weken eerder kondigde burgemeester Sjra Cox al zijn beslissing aan die onder druk van het GOB en CDA is genomen. Een debat voor de bühne, aldus fractievoorzitter Mark Hayen van de SP. Het typeert deze gemeentepolitiek. Twee jaar geleden een mooi nieuw gebouw voor de 2 coffeeshops in Sittard. Nu na voor de omwonende overlast, het besluit om het ingezetenencriterium in te voeren. Dit door een burgemeester die nog voor kort voorop liepin de lobby om de wietteelt nu ook eens aan de achterkant telegaliseren.

De vrees is volgens de SP, GroenLinks en ook D’66 dat de handel en overlast zich gaat verplaatsen naar de buurten en de straathandel kent geen onderscheid tussen soft- en harddrugs. De gemeente opent wel per 1 juni, als het nieuwe beleid ingaat, een hotline om drugsoverlast te melden. Op de vraag van de SP over hoe de burgemeester denkt de nieuw te ontstane overlast aan te pakken,  terwijl dit nu al niet lukt met het politiebureau op een steenworpafstand, wist Cox geen concreet antwoord op te geven.