Politiek café Sluit Tihange

9 juni 2017

Politiek café Sluit Tihange

Op woensdag 14 juni organiseert de SP het politiek café Sluit Tihange. Op deze avond bespreken we waarom de kerncentrale nabij Luik echt dicht moet en zullen ook de organisatorische details rondom de mensenketting van zondag 25 juni toegelicht worden.

Deze kerncentrale, gebouwd in de jaren '70 en '80, werd in 2015 afgeschreven, maar blijft in de huidige plannen nog open tot 2025 en er gaan geluiden op om het te rekken tot 2035! In de honderden haarscheurtjes en andere problemen die gevonden zijn in de reactorinstallatie schuilt het gevaar van een kernramp waarbij alles in een straal van honderden kilometers onbewoonbaar dreigt te raken. Dat er iets aan de hand is blijkt steeds weer opnieuw als de reactor onverhoopt moet stoppen, in totaal 93 noodstops tussen 2005 en 2015.

Onlangs werden, als "zoethoudertje", nog jodiumtabletten toegezegd. Voor iedere Limburger zouden deze beschikbaar komen. Voor de SP echter is de maat al lang vol en vinden we dat deze reactor moet sluiten, nu. Daarom zullen we ons aansluiten bij de mensenketting op 25 juni, waar 60 000 mensen een 90 km lange ketting zullen maken, van Aken, via Maastricht en Luik naar Tihange.

Het politiek café wordt woensdag gehouden in het multifunctioneel centrum Sanderbout Onger de 2 tores op de Bremstraat 7, van 20:00 tot 22:00. Onder meer SP-Eerste Kamerlid Bob Ruers en Armand Pinkaarts van het Burgercomité Stop Tihange Westelijke Mijnstreek zullen spreken en vragen beantwoorden.