Verklaring over het opstappen van Tom Baars en Felix van Ballegooij

14 juni 2019

Verklaring over het opstappen van Tom Baars en Felix van Ballegooij

Via de media hebben we vernomen dat raadslid Tom Baars en wethouder Felix van Ballegooij hun partijlidmaatschap hebben opgezegd. De afdeling is van mening dat de stemmers die op de SP hebben gestemd daarmee bedrogen worden en eist de zetel terug.

Ook is de opgegeven reden die Tom Baars aangeeft - dat de SP niet inzet op samenwerking - niet iets waar wij ons in herkennen. Juist bij het opstappen van voormalig fractievoorzitter Ivo Tillie hebben we uitgebreid stil gestaan bij een voortzetting van deelname aan de coalitie, wetende dat één zetel een erg zwakke positie is.

Bij navraag waarom dit niet van tevoren is gecommuniceerd, kregen we halfbakken antwoorden. Op geen enkel moment is er door de twee heren, lokaal noch landelijk, kenbaar gemaakt dat ze met grote twijfels zaten. Zonder communicatie is een oplossing onmogelijk. Dit eenzijdig handelen verwijten we ze dan ook.

Als partij staan we op het standpunt dat de zetel aan de SP toebehoort. De kiezers hebben immers voor onze partij gestemd, voor ons programma, voor onze visie op een socialere en rechtvaardigere gemeente.

Namens SP afdeling Sittard-Geleen,

Emil Jacobs