SP voert actie tegen verkoop Essent

22 januari 2009

SP voert actie tegen verkoop Essent

essent nuts!
Vanavond heeft de Limburgse SP-fractie, ondersteund door de lokale SP-afdelingen, actie gevoerd tegen de verkoop van Essent aan de Duitse energiereus RWE. De actie vond plaats voorafgaande aan een informatiebijeenkomst voor lokale en provinciale bestuurders in Thorn. Met deze actie roept de SP leden van gemeenteraden en Provinciale Staten op zich te verzetten tegen de verkoop van het energiebedrijf. de actie maakt deel uit van de grote landelijke SP-campagne 'Essent verkopen? Ze zijn NUTS!'.

thorn
Limburgse SP-ers voerden donderdagavond actie in Thorn met spandoek en een laserprojectie.

Het startschot voor deze landelijke actie werd afgelopen maandag gegeven voor het hoofdkantoor van Essent in Den Bosch. SP-ers uit het hele land verklaarden daar samen met Agnes Kant en onder grote belangstelling van de pers, energiemaatschappij Essent tot publiek bezit. Met deze actie, waarbij ook een afvaardiging vanuit de afdeling Sittard-Geleen aanwezig was, wil de SP de volksvertegenwoordigers duidelijk maken dat de energiesector in publieke handen moet blijven!

agnes
Agnes Kant, fractievoorzitter voor de SP in de Tweede Kamer, verklaarde het bedrijf symbolisch tot publiek bezit.

De SP vindt energie een basisvoorziening, net als drinkwater en riolering. Als de stroom uitvalt, ligt heel Nederland immers plat. Zo iets belangrijks moeten we niet aan de vrije markt overlaten! Commerciële partijen denken aan de korte termijn, aan winst en aandeelhoudersbelang. Toch willen provinciebestuurders en wethouders de energiebedrijven verkopen. Daarbij is de beoogde overnamekandidaat, RWE, één van de grootste vervuilers van de Europese energiesector: 56% van haar stroom wordt opgewekt met zeer vervuilende steen- en bruinkoolcentrales. Een lokale- of proviciale overheid, die beweert duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben, verkoopt zijn aandelen niet aan een dergelijk bedrijf!

De SP heeft een plan voor de versterking van onze publieke energiebedrijven Essent, NUON, Eneco en Delta. Het aandelenbezit dat nu versnipperd is over vele gemeenten en provincies moet per bedrijf geconcentreerd worden. De vier energiebedrijven moeten elkaar niet langer beconcurreren, maar juist gaan samenwerken. Bijvoorbeeld bij de inkoop van brandstoffen. Een inkoopcombinatie van de vier publieke energiebedrijven kan prima concurreren met de grote Europese energieconcerns. Ze hoeven dan ook geen geld meer uit te geven aan reclame en marketing.

afvaardiging Sittard-Geleen
De afvaardiging van de SP afdeling Sittard-Geleen in Den Bosch. [Op deze foto ontbreekt onze fotograaf Jeroen].

Teken de petitie!