Stop uitverkoop energiesector!

13 januari 2009

Stop uitverkoop energiesector!

staten essent
De SP afdeling Sittard-Geleen heeft vandaag met een open brief de gemeenteraden van Echt-Susteren, Beek, Schinnen, Stein, Maasgouw en Sittard-Geleen opgeroepen om, bij een eventuele verkoop van Essent aan RWE, haar aandelen niet te verkopen. De SP is van mening dat publiek noodzakelijke diensten -zoals de energievoorziening- niet aan de markt kunnen worden overgelaten.

Een gemiddeld Nederlands huishouden is maandelijks zo'n 15% van het netto inkomen kwijt aan de energierekening: reden genoeg om zeer goed na te denken over een eventuele overname van Nederlandse grootste energieleverancier -nu nog 100% in handen van overheden- door een groot buitenlands bedrijf. Volgens de SP toont de recente ruzie over Russisch gas tussen Oekraïne en Rusland nog eens nadrukkelijk aan hoe belangrijk het is om zelfbeschikkingrecht te hebben en te houden over energie. Verkoop van Essent aandelen lijkt leuk voor de korte termijn; op de lange termijn zou het wel eens rampzalige gevolgen kunnen hebben.

Niet alleen in financieel opzicht, maar ook met het oog op duurzaamheid, is verkoop van Essent aandelen geen goed idee. RWE wint op grote schaal bruinkool, wat in de centrales wordt verwerkt. De SP heeft grote bezwaren tegen deze manier van energie opwekken. Bruinkool is een uiterst milieubelastende brandstof met een relatief laag rendement. Een gemeente, die waarde hecht aan duurzaamheid, milieu en een groene leefomgeving, zou zijn aandelen zeker niet moeten verkopen!

SP-Kamerfractie: "Blokkeer uitverkoop Essent"
SP Limburg: "Overname Essent onacceptabel"