Energie in eigen handen!

15 maart 2009

Energie in eigen handen!

De SP afdeling Sittard-Geleen voerde zaterdag 14 maart actie in Geleen tegen de uitverkoop van Essent. Deze actie is onderdeel van een Limburgse estafette-actie die georganiseerd wordt door de SP afdelingen in Zuid-Limburg en waarbij een stroomkabel door de Limburgse steden en -dorpen wordt gedragen. Het motto: Energie in eigen handen!

energie in eigen handen!

De SP voert in het hele land actie tegen de uitverkoop van onder andere energiebedrijf Essent. Essent is nu nog eigendom van diverse provincies en gemeenten. De provincie Limburg wil haar aandelen verkopen aan de Duitse energiegigant RWE. De SP vreest onder andere hogere prijzen en slechtere service. Ondere andere de gemeenten Heerlen en Brunssum hebben inmiddels aangegeven hun eigendom niet te willen verkopen. "Mensen willen simpelweg publieke zeggenschap over stroom en energie. Ze hebben genoeg van privatisering op privatisering. Stroom in eigen handen! Provinciale bestuurders kunnen straks echt niet meer om die boodschap heen."

Handtekeningen
Er werden flink wat handtekeningen gezet tegen de verkoop van Essent