SP start acties Orbis

16 maart 2009

SP start acties Orbis

De SP afdeling Sittard-Geleen voert op maandag 16 maart een actie voor het nieuwe Orbis Medisch Centrum onder het motto: Onze zorg is onze zorg! Om de dreigende zorgverschraling luid en duidelijk onder de aandacht te brengen, zal de SP afdeling Sittard-Geleen hier om 20:00u letterlijk de noodklok gaan luiden.

Onze zorg onze zorg

Vandaag zijn de Orbis-werknemers door de Orbis-directie op de hoogte gesteld van de reorganisatieplannen binnen Orbis. Er is een collectief ontslag aangevraagd voor 550 medewerkers. Met de reorganisatie dent Orbis een besparing van 32 miljoen te kunnen realiseren. 24 miljoen wordt gehaald uit personeel, 8 miljoen uit materieel.

De SP afdeling Sittard-Geleen is er alles aan gelegen de reorganisatie binnen Orbis af te wenden. “Met deze ontslaggolf dreigt de kwaliteit van zorg binnen de regio in het geding te komen. Men blijft beweren dat er niet zal worden bezuinigd op 'handen aan het bed'. De ontslagen vallen met name binnen de faciliterende afdelingen zoals HR en ICT. Toch geldt ook binnen de primaire zorg al enige tijd een vacaturestop en worden tijdelijke contracten niet verlengd. Bovendien zijn de faciliterende afdelingen er niet voor niets: De druk op de zorg zal met dit collectief ontslag hoe dan ook vergroot gaan worden, wat de zorgkwaliteit en daarmee samenhangend de patientveiligheid niet ten goede zal komen. Dit alles is voor ons meer dan genoeg reden om in actie te komen”, aldus afdelingsvoorzitter Andy Dijkstra.

De SP Tweede Kamerfractie, de Limburgse SP Statenfractie en de SP afdeling Sittard-Geleen maken zich grote zorgen over een dreigende ontslaggolf bij Orbis Medisch en Zorgconcern. SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven heeft inmiddels minister Klink opgeroepen om in te grijpen. De Statenfractie van de SP sluit zich bij deze oproep aan.