Zorg om Orbis geen zorg voor deze regering

2 april 2009

Zorg om Orbis geen zorg voor deze regering

Tijdens het debat in de Tweede Kamer op donderdag 2 april jl. waren alle fracties het erover eens: Orbis is het zoveelste voorbeeld van een zorginstelling die in grote problemen is geraakt door kapitale blunders van bestuurders. De inmiddels vertrokken bestuurders, Jansen en Broos, worden verantwoordelijk gesteld voor de huidige financiele malaise binnen het ziekenhuis. Ook vindt men unaniem dat de Raad van Toezicht moet opstappen.

Hoewel men de problemen binnen Orbis onderkent, vinden CDA en PvdA ingrijpen door de overheid niet nodig. "De directie van Orbis heeft niet gevraagd om steun van de landelijke overheid en geeft aan de problemen zelf op te kunnen lossen", aldus minister Klink. De oplossing van deze directie kennen we inmiddels: grote bezuinigingen en het ontslag van 700 Orbis-medewerkers, met alle gevolgen van dien.

"Waar het geld regeert, is het de zorg die crepeert. Door wanbestuur dreigt ontslag voor 700 werknemers, terwijl bestuurders zich lustig verrijken. Dit is onacceptabel!", aldus SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven. Wanneer de regering garant zou staan, zou Orbis een lening af kunnen sluiten tegen een veel gunstiger rentetarief. Het geld wat Orbis daarmee zou besparen, zou direct besteed kunnen worden aan de zorg. Dit geld gaat nu naar de kredietverlenende banken.

Werknemers van Orbis, die de afgelopen maanden alles op alles hebben gezet om de totstandkoming van het ziekenhuis van de 21e eeuw in goede banen te leiden, worden nu ook door de landelijke overheid in de kou gezet. Personeel en patiƫnten betalen de rekening van het falende bestuur binnen Orbis. De SP vind dit onacceptabel! Men staart zich blind op regels, procedures en onderzochte feiten, maar vergeet hierbij dat de zorg veel meer is dan dat!

De SP zal morgenvroeg het personeel van Orbis met pamfletten op de hoogte stellen van de ontwikkelingen rondom hun ziekenhuis.