Geen geld voor sociaal plan Orbis

18 juni 2009

Geen geld voor sociaal plan Orbis

Orbis
Er is voorlopig geen geld voor de uitvoer van het sociaal plan binnen Orbis. Dit is de uitkomst van de 'rondetafelconferentie' die vandaag heeft plaatsgevonden. Deze conferentie draaide -volgens bestuursvoorzitter Cees Sterk- maar om een ding: het verkrijgen van een garantstelling om op korte termijn de reorganisatie te kunnen financieren. Dit doel is vandaag zeer zeker niet bereikt!

De gemeente Sittard-Geleen komt nog niet over de brug met een garantstelling voor het sociaal plan van Orbis. Eerst moet Orbis onder druk van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de zorgverzekeraars CZ en Uvit samenwerkingsafspraken maken met Atrium Medisch Centrum in Heerlen en het Academisch Ziekenhuis Maastricht [bron: De Limburger].

Zorgverzekeraar CZ -een van de genodigden voor de conferentie- had al eerder laten weten niet financieel bij te willen springen. "Als banken niet bereid zijn de benodigde liquiditeit te verschaffen vanwege een naar hun opvatting aanstaand continuïteitsprobleem, dan zijn er andere en diepere problemen. Een faillissement en doorstart met de gezonde onderdelen lijkt mij dan meer op zijn plaats, wat ook de consequentie is van de het streven naar meer marktwerking in de zorg", aldus CZ bestuursvoorzitter Leers. Zorgverzekeraar CZ stelt een fusie tussen Orbis en het Atrium, wat op zoek is naar een financiering voor de voorgenomen nieuwbouw, als eis voor financiële steun.

De SP heeft geen goed woord over voor de eis van CZ. SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven zet de verzekeraar weg als een "boekhouder die alleen naar het geld kijkt en niet naar het patiëntenbelang". Het is onbestaanbaar dat het Atrium nu opdraait voor problemen bij Orbis!