SP: Geen fusie Orbis en Atrium

22 juli 2009

SP: Geen fusie Orbis en Atrium

Orbis CZ
De SP in Provinciale Staten zet vraagtekens bij de garantstelling die de provincie Limburg aan Orbis wil afgeven. Aanleiding hiervan is de voorwaarde voor 'onomkeerbare samenwerking' die de provincie aan de garantstelling verbindt.

“De provincie zet in op een fusie tussen Orbis en Atrium in Heerlen. Hierdoor wordt het Atrium ziekenhuis met de problemen van Orbis opgezadeld. Dit is onwenselijk. Wanneer het Atrium ziekenhuis in Heerlen mede verantwoordelijk wordt voor de de problemen van Orbis, dan is dit een signaal voor bestuurders in de zorg om gewoon hun gang te gaan, de minister zal toch niet ingrijpen. Daarnaast moet alles op alles gezet worden om snel te beginnen met de bouw van het nieuwe Atrium ziekenhuis”, aldus SP Statenlid Linda Haex.

De Limburgse SP fractie heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. De SP wil onder meer weten waarom Provinciale Staten niet zijn betrokken bij de garantstelling, wat de gevolgen van een mogelijke fusie zijn voor de ziekenhuiszorg in Zuid-Limburg en of Gedeputeerde Staten van plan zijn om de beloningen van de ziekenhuistop van Orbis aan te pakken.