Rood sein voor de ammoniaktrein!

10 oktober 2009

Rood sein voor de ammoniaktrein!

Rood sein voor de ammoniaktrein
Vanaf 1 januari 2010 rijden er -als gevolg van een overeenkomst tussen DSM en de overheid- geen treinen met ammoniak meer tussen IJmuiden en Geleen. Goed nieuws voor de mensen die wonen rond dit traject en een stevig succes voor de SP, die hiervoor hard en lang actie voerde. Maar tegelijkertijd ook slecht nieuws voor mensen langs de spoorlijnen Geleen - Venlo en Geleen - Maastricht. Door deze overeenkomst zal vanaf 1 januari jaarlijks tussen de 61.000 en 120.000 ton ammoniak per trein vanuit Geleen via Venlo en Maastricht naar het buitenland worden vervoerd.

Het kan en mag niet zo zijn dat Limburg onveiliger wordt om de rest van Nederland veiliger te maken! De SP komt dan ook opnieuw in actie! Op maandag 12 oktober start de actie om 10:30u voor het station in Venlo. Aansluitend zal de SP, in gezelschap van SP Tweede kamerlid Remi Poppe, om 15:00u ontvangen worden in het Bestuurscentrum aan het Hub Dassenplein te Sittard. Zij zullen daar het college oproepen druk uit te oefenen om de ammoniaktransporten ook in Limburg zo spoedig mogelijk te stoppen.

In de maand oktober zal de afdeling Sittard-Geleen 2.500 ammoniak-kranten bezorgen bij alle omwonenden van de spoorlijn. Daarnaast is er een speciale website geopend, waar mensen een manifest kunnen ondertekenen.