Voorronde 'Nu of Nooit' toch in Fenix

1 december 2010

Voorronde 'Nu of Nooit' toch in Fenix

Een maand geleden bereikte de SP het bericht dat de voorronde van 'Nu of Nooit', dé Limburgse poptalentenjacht georganiseerd door de Stichting Popmuziek Limburg (SPL), in Sittard-Geleen niet in Poppodium Fenix, maar in café Ernesto's plaats zou vinden. Dit was voor de SP reden om schriftelijke vragen te stellen aan het college. Met het organiseren van 'Nu of Nooit' biedt de SPL al vele jaren een belangrijk podium aan Limburgse bands, wat een grote bijdrage levert aan de ondersteuning, ontwikkeling en stimulering van de popcultuur in Limburg. Hierbij mag ons eigen poppodium, waarvoor een zelfde doelstelling geldt, niet gepasseerd worden!

De afgelopen maand is gebleken dat de mening van de SP werd gedeeld door de SPL. Het besluit om de voorronde niet in Fenix te laten plaatsvinden werd enkele dagen na onze vragen teruggedraaid. SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen: "De SP is erg blij met dit besluit. Een poppodium vervult een belangrijke taak binnen de lokale popcultuur. Naast de professionele programmering biedt het een podium aan (beginnende) bands binnen de meest uiteenlopende muziekstromingen. Dit maakt de poppodia bij uitstek een 'kweekvijver' voor nieuw talent: geen enkele band doet zijn eerste optreden in Paradiso!"

De SP ontving vandaag de antwoorden van het college op de gestelde vragen. "Het is jammer dat dit college de vragen net zo lang heeft laten liggen tot ze achterhaald waren. Je zou toch mogen verwachten dat een verantwoordelijk wethouder, in het belang van de lokale popcultuur, direct in de bres zou springen voor het gemeentelijk poppodium? In de 'kadernota cultuur', zoals vorig jaar vastgesteld door de gemeenteraad, is het belang van hiervan immers onderkend!", aldus van Rijnsbergen.

Stichting Popmuziek Limburg passeert poppodium Fenix

SP Initiatiefnota OORSTRELEND EN HARTVEROVEREND - Kwaliteit en diversiteit in de Nederlandse popmuziek