SP verontrust over contracten Vixia-medewerkers

10 mei 2011

SP verontrust over contracten Vixia-medewerkers

De SP maakt zich zorgen over de situatie van Vixia-medewerkers die een contract hebben voor bepaalde tijd. Sinds een jaar wordt het aantal uren bij contractverlenging bepaald op basis van de woon- en inkomenssituatie van de werknemer. De gemeente bepaalt op basis van deze gegevens hoeveel uren iemand moet werken om nog nét boven de bijstandsnorm uit te komen.

“We hebben inmiddels gehoord dat een aantal medewerkers hierdoor aardig in de problemen zijn gekomen”, aldus SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen. “Logisch, de bijstand is immers geen vetpot! Deze maatregel raakt deze medewerkers keihard in hun portemonnee. Ze hebben echter geen keus: als je vanwege een arbeidshandicap aangewezen bent op een beschutte werkplek, heb je niet veel te kiezen”.

De SP heeft vragen gesteld aan het college over deze situatie. De partij wil weten hoeveel Vixia-medewerkers sinds 1 juni een nieuw contract met minder uren hebben gekregen. Ook is de partij benieuwd of deze groep medewerkers voor de uren die ze hierdoor missen terug zijn geplaatst op de wachtlijst. Daarnaast is de partij benieuwd naar de uitwerking van de plannen van NedCar, om een groot aantal medewerkers te detacheren bij Vixia. “Het is vreemd dat Nedcar 248 mensen bij sociale werkplaatsen, waaronder Vixia, wil detacheren, terwijl het kabinet de sociale werkvoorziening juist helemaal wil uitkleden. Wij willen graag weten wat de gevolgen hiervan zijn voor Vixia”, aldus van Rijnsbergen.

Lees hier de vragen aan het college