SP voert actie tegen verkwanseling minimum loon

1 november 2011

SP voert actie tegen verkwanseling minimum loon

600 banenplan poster

Op donderdag 3 november voert de SP afdeling Sittard-Geleen actie tegen de verkwanseling van het Wettelijk Minimumloon door de gemeente Sittard-Geleen. Als protest wordt het wettelijk minimumloon symbolisch ten grave gedragen in een rouwstoet van het Stationsplein tot op de Markt in Sittard. De organisatie roept iedereen op deel te nemen aan deze symbolische begrafenis en zal flyers met informatie uitdelen aan het winkelend publiek. De actie start om 19.00u vanaf het Station Sittard.

Mensen met een bijstandsuitkering worden via het 600-banenplan door de gemeente aan werk ‘geholpen’. De mensen met de zwakste arbeidspositie worden tegen een financiële vergoeding aan de gemeente verplicht te werk gesteld zonder een rechtvaardig minimumloon voor dit werk te krijgen. Werkgevers krijgen voor een habbekrats arbeidskrachten die mogelijk zelfs de plek van vaste werknemers innemen. Gemeente en bedrijven verdienen zo geld over de rug van de zwaksten! De SP verzet zich tegen dit plan en vindt dat deelnemers hiervoor minstens een minimumloon moeten krijgen. De SP vindt het schokkend dat de Wethouders van GroenLinks en de PvdA hiermee instemmen en dus hun sociale masker begraven.

De actie is erop gericht om bijstandgerechtigden, jong gehandicapten (Wajong), mensen met een WW-uitkering maar net zo goed alle ander burgers te wijzen op de gevolgen van de nieuwe Wet Werk Naar vermogen. Met het 600 Banenplan en de nu reeds aangekondigde verscherpte maatregelen ‘oefent’ de gemeente al op vrijwillige basis. Maatregelen die komend jaar al voelbaar zullen zijn volgens de SP. Als vervolg op deze actie zal de SP Sittard-Geleen binnenkort een openbare voorlichtingsbijeenkomst organiseren waarbij Tweede Kamerlid en politicologe Sadet Karabulut als gastspreker de nieuwe plannen van het kabinet en de gevolgen hiervan zal toelichten.

De gemeente Sittard-Geleen heeft er vrijwillig voor gekozen het zogenaamde 600-banenplan uit te voeren als voorbereiding op de nieuwe Wet Werk Naar Vermogen van het Kabinet Rutte (VVD-CDA en gedoogpartij PVV). De nieuwe Wet Werk Naar Vermogen gaat in op 1 januari 2013 en vervangt de Wajong, Bijstand (WWB) en Sociale Werkvoorziening (WSW). Komend jaar 2012 zullen mensen met een dergelijke uitkering de gevolgen al merken omdat het kabinet inzet op een aantal strenge maatregelen.

Volgens de SP zijn deze plannen onaanvaardbaar! Niet alleen omdat de mensen met de laagste inkomens er flink op achteruitgaan maar ook omdat mensen met een uitkering "gedwongen" worden om onder het minimumloon te gaan werken. De gemeente ontvangt van werkgevers in het kader van het 600-banenplan een zogenaamde "loondispensatie", dit geld wordt door de gemeente verdient door te bezuinigen op de laagste uitkeringen. De mening van de SP is dat deze maatregelen een negatief beeld schetsen van de mensen met een uitkering alsof deze mensen niet wi­llen werken en daarom maar hard aangepakt moeten worden.

Mensen met een beperking (WSW) worden uit een beschutte werkomgeving gehaald. Dit is de grootste en een onaanvaardbare ingreep in de sociale zekerheid sinds 30 jaar. De SP benadrukt dat mensen met een beperking een beschermde werkplek verdienen en dat iedereen die werkt recht heeft op een minimumloon als inkomen.