SP: Stop werken onder minimum loon!

27 april 2012

SP: Stop werken onder minimum loon!

De SP wil dat de gemeente Sittard-Geleen stopt met de uitvoering van het 600-banenplan. Aanleiding hiervoor is het feit dat de invoering van de Wet Werk naar Vermogen, waar het 600-banenplan alvast op vooruit loopt, van tafel is. De SP protesteert al langere tijd tegen het 600-banenplan, waarin mensen met behoud van uikering aan de slag worden gezet. "Werk moet lonen en mensen die zich, ondanks hun beperking, naar hun volle vermogen inzetten horen daarvoor een fatsoenlijk salaris te krijgen van tenminste het minimum loon!", aldus SP fractievoorzitter Marleen van Rijnsbergen.

In de Raadsvergadering van 19 april j.l. heeft de Raad van Sittard-Geleen, met uitzondering van de fracties van VVD en SP, ingestemd met het beleidsplan 'Meedoen is ons vermogen'. Dit beleidsplan, waarin de kaders voor het beleid op het gebied van werk en inkomen over de periode 2012-2014 zijn vastgelegd, is voor een groot deel geƫnt op de invoering van de controversiƫle Wet Werk naar Vermogen en loopt actief vooruit op de daarmee gepaard gaande veranderingen. Ook de reeds ingezette maatregel, het binnen het beleidsplan als onorthodoxe maatregel bestempelde '600-banenplan', gaat uit van de invoering van deze wet, door vooruit te lopen op de mogelijkheden van de in deze wet opgenomen loondispensatie en door besparingen vanuit dit project te reserveren voor de uitvoering van de WWnV.

"Ik ben blij met het feit dat de Wet Werk naar Vermogen van tafel is. Met deze wet zouden mensen met een arbeidsbeperking uitgesloten, gediscrimineerd en de armoede in gedrukt worden. Dat is nu een halt toegeroepen. De SP rekent erop dat de gemeente Sittard-Geleen deze situatie aan zal grijpen om de afbraak van onze sociale voorzieningen en verworvenheden te stoppen, te beginnen met het 600-banenplan", aldus van Rijnsbergen.