Verkiezingsprogramma 2018-2022

Financiën en bestuur

Als gevolg van de crisis en het beleid in Den Haag had de gemeente Sittard-Geleen de afgelopen jaren flink moeten bezuinigen. Dit heeft ze niet gedaan, er is juist veel geld geïnvesteerd in prestigieuze plannen zoals het nieuwe bestuurscentrum. Het gevolg is dat de gemeentelijke begroting in 2018 onder preventief toezicht van de Provincie staat. Hierdoor dreigen alle inwoners van Sittard-Geleen de rekening te moeten betalen voor het starre, visieloze bestuur van de afgelopen periode. De SP streeft naar een financieel deugdelijk beleid, waarbij de behoeften van de gewone mensen voorop staan. Hierin moeten nieuwe prioriteiten worden gesteld en moet -samen met inwoners- worden bepaald wat echt belangrijk is voor Sittard-Geleen!

Wat wil de SP?

De SP staat voor een stad waarin iedereen meetelt, waarin iedereen die hulp en ondersteuning nodig heeft op de gemeente kan rekenen. Dit betekent dat de SP in Sittard-Geleen niet zal bezuinigen op de zorg voor kwetsbare inwoners of het bestrijden van armoede. De SP wil investeren in mensen, niet in asfalt of baksteen. Ook investeren we niet in zaken die door private partijen moeten worden betaald.

Door gemeentelijke samenwerking kan bespaard worden op de kosten, bijvoorbeeld binnen de BSGW. De SP is hier een voorstander van, mits dit niet ten koste gaat van de lokale democratie. Herindeling met omliggende gemeenten is alleen een serieuze optie als daarvoor genoeg draagvlak onder de inwoners is. Enkel financiële voordelen zijn voor de SP geen reden om een herindelingstraject te starten; hier moeten directe voordelen voor onze inwoners aan ten grondslag liggen.

Een nieuw bestuurscentrum proppen in een gebouw wat hiervoor te klein is, is een heilloze weg. De nieuwe gemeenteraad gaat hier een nieuw, verstandiger besluit over nemen.

Hoe gaan we dat doen?

• We laten de inwoners van Sittard-Geleen niet opdraaien voor de financiële tekorten, veroorzaakt door een star en visieloos bestuur. In plaats daarvan beperken we de investering in het nieuwe bestuurscentrum, stoppen we de deelname aan LED (“Limburg Economic Development”) en doen we geen nieuwe investeringen in de Sportzone, in grote projecten en bedrijven.
  • Bij grote gemeentelijke opdrachten en investeringen, bijvoorbeeld bouwprojecten, verplichten we de ondernemer/ontwikkelaar die de opdracht krijgt om voor het werk zoveel als mogelijk werkzoekenden uit de gemeente aan te nemen. Ook worden eisen gesteld aan het aannemen van werkzoekenden met een achterstand op de arbeidsmarkt. De gemeente zorgt voor selectie en goede begeleiding. Daarnaast ziet de gemeente er op toe dat eventuele buitenlandse werknemers werken volgens de Nederlandse CAO en dus niet worden uitgebuit.
  • De gemeente Sittard-Geleen dient waar mogelijk haar werkzaamheden uit te laten voeren middels het participatiebedrijf. Bij aanbesteding(en) dient daarom niet alleen het financiële belang, maar ook het effect op het eigen participatiebedrijf meegenomen te worden.
  • De vergoeding aan raadsleden wordt verlaagd tot het wettelijk toegestane minimum van 80% van het huidige bedrag. Ook wordt kritisch gekeken naar de hoogte van de fractievergoedingen.
  • Wethouders dienen terughoudend om te gaan met deelname aan buitenlandse reizen. Verder zijn ze verplicht om jaarlijks een lijst met gedeclareerde onkosten aan de gemeenteraad openbaar te maken.
  • Het gebed bij aanvang van de raadsvergadering wordt afgeschaft.