Verkiezingsprogramma 2018-2022

Voor zeggenschap

De lokale overheid is het bestuursorgaan dat het dichtst bij de inwoners opereert en hierin besluiten neemt. Dit doet zij niet alleen vóór haar inwoners maar vooral mét haar inwoners. De SP kiest voor een open en transparante bestuursstijl, gericht op samenwerking en verbinding met de burger, andere overheden, maatschappelijke partners en bedrijven. Besturen vanuit vertrouwen is hierbij ons uitgangspunt. We zijn wars van een terugtrekkende overheid: de ‘terugkerende overheid’ is ons motto!

Wat wil de SP?

De samenleving verandert. Onze inwoners hebben vaak prima ideeën voor hun eigen buurt, straat of omgeving, terwijl de gemeente nog handelt vanuit het motto: “wij hebben een plan, wat vindt u ervan?”. Om echt ruimte te bieden aan burgerinitiatieven, moet het stadsbestuur haar eigen rol hierin kritisch onder de loep willen nemen en echt werk maken van bestuurlijke vernieuwing en publieke verantwoording. Alleen dan leggen we de verbinding van het lokaal bestuur met de inwoners en herstellen we het vertrouwen.

Hoe gaan we dat doen?

• We praten niet óver inwoners, maar mét inwoners. Samen werken we aan een lokaal bestuur dat dichter bij haar inwoners staat. We laten ons hierbij inspireren door diverse goede voorbeelden.
  • Sittard-Geleen gaat aan de slag met een aanpak, waarbij de burgers meedenken, onderhandelen en meebeslissen hoe een gemeentelijk- of overheidsbudget, dan wel een deel ervan, wordt besteed.
  • Inwoners weten zelf het beste wat er in hun eigen buurt nodig is om de leefbaarheid te vergroten. Buurten moeten over een eigen buurtfonds kunnen beschikken, waarmee ze (kleinschalige) projecten zelfstandig kunnen oppakken en uitvoeren en stroperige procedures vermeden worden.
  • De zeggenschap en inspraak van inwoners bij belangrijke besluiten wordt vergroot. De gemeente zoekt actief contact met inwoners en hanteert altijd de vastgestelde inspraakprocedures.
  • Baas in eigen buurt: met de SP-actie afgelopen jaar voor het behoud van het Groene Hart hebben de bewoners van de Baandert in Sittard een duidelijke boodschap gegeven: de gemeente moet luisteren naar de buurt. Uit een enquête bleek dat 80 procent van de buurtbewoners de groenvoorziening in de Baandert wil behouden. De SP steunt deze buurtbewoners en eist van de gemeente dat het Groene Hart van de Baandert behouden blijft voor de buurt.