SP Sittard-Geleen vraagt ZO Wonen om af te zien van huurverhoging

10 juni 2020

SP Sittard-Geleen vraagt ZO Wonen om af te zien van huurverhoging

Foto: SP

SP Sittard-Geleen stuurt vandaag een oproep naar ZO Wonen, grote verhuurder in de Westelijke Mijnstreek met meer dan 16 000 woningen in bezit, om af te zien van de huurverhoging op 1 juli aanstaande.

Per 1 juli zal ZO Wonen de huur verhogen tot 6,6%, afhankelijk van het type woning en het inkomen van de huurder. De SP vindt dit onaanvaardbaar. Emil Jacobs, voorzitter van de SP afdeling, zegt: "Juist in een coronacrisis, waar honderdduizenden banen op de tocht staan, is het niet te verkopen dat de huur voor duizenden gezinnen weer wordt verhoogd. Gemiddeld zijn de woonlasten voor een huurder al 40% van het besteedbaar inkomen. Het wordt tijd voor een harde rem".

Volgens het NIBUD zat aan het begin van de crisis al een kwart van de huurders financieel klem. In de brief die gestuurd is aan ZO Wonen wordt daarom ook verwezen naar een tijdelijke huurstop, iets waar de SP op 9 juni nogmaals een meerderheid voor kreeg in de Eerste Kamer.

Ook dient de overheid de verhuurderverheffing per direct af te schaffen. Hierdoor betaalt een huurder gemiddeld drie maanden huur per jaar, direct aan de staat.

De SP staat voor betaalbare en goede woningen in een schone en veilige buurt. Emil: "We zien echter een toegenomen spanning op de woningmarkt. Hoge huren, weinig woningen, speculatie, huurders die worden weggezet als 'scheefwoners'... Het zou ZO Wonen sieren om hun huurders een stukje ademruimte te geven".

Zie bijgevoegd de brief die naar ZO Wonen is verstuurd.