Verkiezingsprogramma 2018-2022

Voor werkgevers

De economie in Limburg, en dus ook in Sittard-Geleen, trekt aan. Het is zelfs zo dat onze provinciale economie sneller groeit dan het Nederlands gemiddelde. Dit is goed nieuws voor de bedrijvigheid in en rond Sittard-Geleen. Door de combinatie van een snelle economische groei en een vergrijzing en ontgroening van onze bevolking, ontstaat er echter een groeiende krapte op de arbeidsmarkt.

Wat wil de SP?

Het vereist een intensieve samenwerking tussen bedrijven, onderwijs, het UWV, de provincie en de gemeente om oplossingen te vinden voor de groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Het mes snijdt hierbij uiteraard aan twee kanten: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geven we kans op duurzame banen bij bedrijven, die op hun beurt zitten te springen om personeel!

De leegstand in de stadscentra blijft een probleem voor zowel de aanwezige winkels als de aantrekkelijkheid van de stadscentra. In overleg met de ondernemers, particuliere eigenaren en vastgoedbedrijven blijven we werken aan het aantrekkelijk maken van de centra en brengen we het belang van ‘lokaal winkelen’ onder de aandacht bij onze inwoners. Immers: hoe meer klanten, hoe leuker de binnenstad!

Hoe gaan we dat doen?

• De dienstverlening binnen het Werkgeversservicepunt wordt verbeterd. De bestanden van de sociale dienst worden inzichtelijk gemaakt, zodat een goede match kan worden gemaakt tussen openstaande vacatures en werkzoekenden.
  • Kleine ondernemers, zeker in dorpen en wijken, verdwijnen doordat ze de concurrentiestrijd verliezen van grote bedrijven of winkelketens. Het aantal koopzondagen wordt daarom niet vergroot en we gaan zeer terughoudend om met vestiging van winkels buiten de stads-, wijk-, of dorpscentra.
  • De vestigingsmogelijkheden van midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel moeten worden gestimuleerd. Leegstaande panden kunnen worden ingezet voor startende ondernemers, waarbij sprake moet zijn van een gebruikersvergoeding en ingroeihuur. De gemeente maakt zich bij de landelijke overheid hard voor de mogelijkheid om verschillende OZB-tarieven te hanteren voor grote en kleine bedrijven.
  • Het midden- en kleinbedrijf verzorgt een groot gedeelte van de werkgelegenheid in Sittard-Geleen. De gemeente ondersteunt deze bedrijven door het terugdringen van de bureaucratie en betuttelende regels.
  • Bestaande bedrijventerreinen worden opgeknapt, waardoor vestiging voor nieuwe- en bestaande bedrijven aantrekkelijk wordt. Er komen geen nieuwe bedrijventerreinen in Sittard-Geleen. Uitbreiding van de Chemelotcampus op Graetheide staan we niet toe.