Verkiezingsprogramma 2018-2022

Voor werknemers

De tijden zijn gedraaid. De economie en de werkgelegenheid groeien als kool. In onze provincie Limburg zelfs bovengemiddeld hard. Grote bedrijven als VDL bieden onze stad en onze regio honderden nieuwe arbeidsplaatsen, maar ook het midden- en kleinbedrijf profiteert van de economische wind in de rug. Na jaren van crisis is dat iets waar we blij mee zijn. Tegelijkertijd zien we dat nog niet iedereen in Sittard-Geleen profiteert van deze groei. Er zijn helaas nog teveel mensen die aan de zijlijn staan. Omdat ze geen of niet de juiste diploma’s hebben, omdat ze een arbeidsbeperking hebben of domweg vanwege hun leeftijd.

Wat wil de SP?

Een groeiende economie is mooi. Maar we kunnen pas spreken van een groeiende welvaart als ook iedereen hiervan kan profiteren! Voor de SP geldt: iedereen telt mee, iedereen doet mee. En dat vereist een flinke inzet van bedrijven, scholen en de overheid. Nu is de tijd om te investeren in duurzame werkgelegenheid voor iedereen. Dat doen we niet door mensen rücksichtslos de arbeidsmarkt op te sturen of zich suf te laten solliciteren. Dat doen we door een persoonlijke benadering en een daadwerkelijke investering in scholing en talent. Pas dan bouwen we aan welvaart voor iedereen!

Door een snelle opmars van digitalisering en robotisering zal de arbeidsmarkt de komende jaren ingrijpend gaan veranderen. Zo zullen banen in bijvoorbeeld de logistieke- of administratieve sector de komende jaren ingrijpend gaan veranderen of wellicht zelfs verdwijnen. Wij willen dit zeker niet rustig af gaan wachten, maar gaan nu al bouwen aan een strategische arbeidsmarktagenda, samen met bedrijven, onderwijs, UWV, vakbonden en de Provincie. Zo voorkomen we dat mensen straks buiten de boot gaan vallen.

Tenslotte: de jeugd heeft de toekomst! Helaas zien we binnen het onderwijs een toenemende sociale ongelijkheid tussen kinderen. Wij vinden dit onaanvaardbaar: ieder kind verdient dezelfde kansen op een goede toekomst! Daarom willen we gezamenlijk investeren in onze werknemers van de toekomst en zorgen we ervoor dat geen kind een school verlaat zonder diploma.

Hoe gaan we dat doen?

• Samen met het onderwijs en professionals uit het bedrijfsleven motiveren we kinderen en jongeren om zich goed te oriënteren op de arbeidsmarkt en hun ambities en talenten te benutten.
  • Sittard-Geleen werkt mee aan een zg sectorale arbeidsmarkt-aanpak binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Limburg voor de zorg, logistiek, ICT, klantgerichtheid, onderhoud, etc. Door de krachten per sector te bundelen bieden we iedereen kansen op passende scholing en een passende baan en -uiteraard!- een fatsoenlijk salaris.
  • 'Social Return' (herinvesteren in de gemeenschap / mensen) is een goed instrument om mensen aan het werk te helpen. Helaas gaat het hier vaak om tijdelijke banen met weinig perspectief. Gemeente overschrijdende samenwerking voor 'social return' in bv. de bouw, de wegenbouw of in het onderhoud van het Chemelot terrein biedt hiervoor een oplossing. Naar voorbeeld van Midden-Limburg sluiten we deze overeenkomst om het sociaal rendement bij al onze aanbestedingen regionaal op te pakken. Hierdoor voorkomen we dat mensen tijdelijk aan de slag kunnen in de eigen gemeente, maar weer thuis komen te zitten als de werkgever aan de slag gaat met een aanbesteding in een buurgemeente. Bovendien kunnen we mensen op deze manier écht perspectief bieden op een baan, een opleiding met diploma en -uiteraard!- een fatsoenlijk salaris!
  • De gemeente start met alle relevante partners een zg 'strategische en dynamische' oftewel een toekomstgerichte arbeidsmarktagenda om te voorkomen dat mensen uit gaan vallen door digitalisering en robotisering op de arbeidsmarkt.
  • Werken moet lonen! De SP is geen voorstander van werken met behoud van uitkering. Mensen met een uitkering die werk uitvoeren krijgen minimaal een minimumloon. Dergelijke re-integratie is gericht op duurzaam passend werk. Als van mensen met een uitkering een tegenprestatie wordt gevraagd, moet deze zicht bieden op een volwaardige baan.
  • Iedereen heeft recht op arbeid. Dat betekent dat we -in samenwerking met werkgevers- voldoende beschutte werkplekken organiseren. Wij steunen de vorming van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek, waarvoor uiteraard voldoende financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld.
  • De gemeente Sittard-Geleen heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om werk en kansen op werk. Daarom biedt zij daar waar mogelijk stageplaatsen of werkervaringsplekken en biedt zij voldoende arbeidsplaatsen voor mensen met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt.De behoefte aan zg 'beschutte werkplekken' voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt moet gewaarborgd blijven binnen het Participatiebedrijf desnoods met het handhaven van de sociale werkvoorziening als Nieuw beschut niet of nauwelijks van de grond komt!