Verkiezingsprogramma 2018-2022

Tegen armoede

De economie groeit en de welvaart stijgt. Het is daarom onacceptabel dat de kloof tussen arm en rijk niet afneemt, maar juist groter wordt. 15% van onze kinderen in Sittard-Geleen groeit op in armoede. Dat zijn naar schatting 1500 tot 2000 kinderen! In werkelijkheid is dit aantal wellicht nog veel hoger als we de ‘stille armoede’ daarbij op zouden kunnen tellen.

De plaats waar je wieg heeft gestaan mag niet langer bepalend zijn voor de kansen die je in je leven krijgt. Sociale ongelijkheid is een groeiend en zorgwekkend probleem waar we ons nooit bij neer zullen leggen!

Wat wil de SP?

Iedereen moet mee kunnen doen in Sittard-Geleen, ongeacht de dikte van zijn of haar portemonnee. Sittard-Geleen moet daarom de komende jaren een aanvalsplan ontwikkelen om het maatschappelijke probleem van armoede en sociale ongelijkheid terug te dringen. Er moet een structurele aanpak van armoede worden opgezet, waarbij alle bij deze problematiek betrokken organisaties samenwerken. Armoede kan immers het best worden bestreden als de krachten van alle organisaties -zowel gemeentelijk als particulier- worden gebundeld.

Hoe gaan we dat doen?

• Om armoede te bestrijden én te voorkomen, neemt de gemeente het initiatief om met alle partijen die hierin een rol kunnen spelen een armoedepact te sluiten. Het doel van dit pact is het opstellen en uitvoeren van een gezamenlijk actieprogramma, gericht op de voorkoming en bestrijding van armoede.
  • We bieden onze inwoners de mogelijkheid en de stimulans om te starten met een zg. ‘Sociale Coöperatie’: een organisatie van burgers met lage inkomens gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid. Het gaat hierbij om kleinschalige (buurt)economische activiteiten die in samenwerking worden opgezet door mensen die eigen zeggenschap hebben over het eigen initiatief.
  • De gemeente voert een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor huishoudens met een laag inkomen. De gemeente experimenteert met het overnemen van schulden om deze sneller af te lossen. We geven schuldhulpverleners de mogelijkheid mensen echt te helpen met een vrij besteedbaar budget. Ook maken we afspraken met woningcorporaties, energiebedrijven zorgverzekeraars en waterbedrijven voor een meldingsplicht bij de gemeente als er sprake is van een betalingsachterstand van meer dan twee maanden, zodat burgers tijdig kunnen worden geholpen om hun financiën op orde te krijgen.
  • Het rentetarief van de gemeentelijke kredietbank wordt verlaagd.
  • Geen kind in armoede! Wij steunen ‘Kansen voor alle kinderen Sittard-Geleen’, waarmee kinderen van 0 tot 18 in staat worden gesteld volwaardig mee te doen.
  • Particuliere initiatieven op het gebied van armoedebestrijding, zoals de Voedselbank, de Kledingbank, de Éngele van Zitterd-Gelaen en de Speelgoedbank, worden ruimhartig en -waar nodig- financieel door de gemeente gesteund. Dit geldt eveneens voor armoedefondsen als stichting Leergeld, het Jeugdcultuurfonds en het Jeugdsportfonds.
  • De SP wil dat iedereen kan lezen, schrijven en rekenen. En wie dat nog niet kan maken we wegwijs op internet. Deze vaardigheden zijn noodzakelijk om mee te kunnen doen, sociaal en op het werk.